Mer protein ger mer muskler đŸ’Ș Det hĂ€r Ă€r resultatet frĂ„n en ny sĂ„ kallad meta-analys som publicerades förra veckan (1).

En meta-analys anvÀnder forskare för att försöka summera resultatet frÄn mÄnga studier till ett resultat som Äterspeglar forskningen just nu.

I den hÀr studien tittade man pÄ effekterna frÄn ett ökat proteinintag pÄ mÀngden fettfri massa och styrka hos friska Àldre. BÄde i samband med trÀning och utan trÀning. Man försökte Àven titta pÄ om tajmingen för proteinintaget spelade nÄgon roll. AlltsÄ om det blir bÀttre om du tar protein direkt före eller efter trÀningen istÀllet för lite nÀr som helst pÄ dagen.

Resultatet visade att ett större proteinintag gav mer muskler i samband med trÀning. Det hÀr Àr inte första meta-analysen pÄ detta Àmnet och jag har skrivit om tidigare summeringar sÄ lÄngt tillbaka som 2012. I bild 3 kan du se min artikel frÄn 2017 pÄ Tyngre som fortfarande Àr aktuell sÄ vill du lÀsa Ànnu mer kan du titta till den.

DÀr stÄr det ocksÄ om vad som Àr tillrÀckligt med protein. Hur stor den faktiska effekten verkar vara i form av ökad muskelmassa och eventuellt ökad styrka med mera.

Jag vill ocksÄ lÀgga till att effekten frÄn mer protein pÄ styrka inte var signifikant i den hÀr meta-analysen vilket kan bero pÄ flera orsaker.

FrÀmst tror jag det var för att de endast tittade pÄ benpress och Àven inkluderade lite kortare studier jÀmfört med tidigare meta-analyser. Trenden för resultatet var dÀremot i samma riktning som de tidigare meta-analyserna som gett signifikanta resultat.

Bild nr 1 hÀr ovanför har jag lÄnat frÄn Tommy Lundberg (@tlexercise) som jag kan rekommendera att du följer om du Àr intresserad av muskelfysiologi, styrketrÀning och lite annat kring dessa omrÄden.

Om du inte förstÄr vad de dÀr konstiga graferna/diagrammen i bilden visar och du vill lÀra dig det sÄ har jag en artikel om det pÄ TrÀningslÀra som förklarar det mesta (bild 4). Dessa kallas för forest-plots och det Àr verkligen anvÀndbart att veta hur de fungerar sÄ in och lÀs.

Kort: en tjock prick till höger om strecket symboliserar en signifikanta ökande effekt. Ligger pricken över sÄ Àr det ingen signifikant effekt. Och till vÀnster en minskande effekt

Se inlÀgget pÄ Instagram


UpptĂ€ck mer frĂ„n Träningslära

Prenumerera för att fÄ de senaste inlÀggen skickade till din e-post.

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *