Ny studie utförd på manliga fotbollsspelare 18-24 år där man tittat på följsamheten till det skadeförebyggande programmet F11+ och antalet skador samt skadetiden under en säsong (1).

Lagen med bättre följsamhet, vilket innebar att de utförde det skadeförebyggande programmet som det är tänkt att utföras och tillräckligt regelbundet, hade betydligt lägre skaderisk. Gruppen som tränade det lite mindre hade 30 procent högre risk för skador och gruppen som tränade det dåligt hade 60 procent högre risk.

Jag har tagit de här diagrammen rakt från studien och de är lite svårtolkade. Det du främst vill titta på är den röda linjen i det översta diagrammet. Den visar antalet skador i varje lag uppdelat efter hur många skadeförebyggande träningspass som grupperna utförde.

Spelarna var på collegenivå i USA och säsongen har varat i 5 månader. Så 45 träningspass innebär ungefär 2 pass i veckan. Varje sådant här pass tar ungefär 15 minuter så det handlar alltså om en halvtimme i veckan.

Ser man till den totala skadetiden för ett lag så var den 127 skadedagar för gruppen som var sämst på att utföra programmet och 63 dagar i gruppen som var bäst.

Väldigt grovt så kan man då räkna ut att för ungefär 11,5 timmars skadeförebyggande träning så hade man drygt 60 individuella träningsdagar till för truppen. I de där dagarna så ska man då också inkludera det faktum att spelarna faktiskt kan spela matcher då. Vilket så klart inte går när man är skadad.

En ganska välinvesterad tid med att verkligen utföra den skadeförebyggande träningen med andra ord.

Se inlägget på Instagram

Uppskattade du den här artikeln?

Allt som jag skriver på den här sidan och mina sociala medier är gratis för alla, men tar så klart av min tid. Så om du uppskattar det jag gör så kan du stödja mig lite så jag kan lägga mer tid på att skriva och dela intressanta saker genom att bli medlem på min Patreon.

Glöm inte att också följa mig på Sociala medier. För närvarande är jag mest aktiv på Mastodon, Instagram. Facebook och Twitter.


Upptäck mer från Träningslära

Prenumerera för att få de senaste inläggen till din e-post.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *