Träning som på stenåldern

Publicerat den 4 kommentarer till Träning som på stenåldern

Achieving Hunter-gatherer Fitness in the 21(st) Century: Back to the Future

Studien med den otroligt coola titeln ovan publicerades för lite mer än ett år sen i the American Journal of Medicine. En av författarna till studien är Cordain som tidigare gjort en hel del studier kring hur olika jägar och samlarfolk åt förr i tiden. Här under har ni abstraktet till studien:
O’Keefe JH, Vogel R, Lavie CJ, Cordain L.
Achieving hunter-gatherer fitness in the 21(st) century: back to the future.
Am J Med. 2010 Dec;123(12):1082-6.

The systematic displacement from a very physically active lifestyle in our natural outdoor environment to a sedentary, indoor lifestyle is at the root of many of the ubiquitous chronic diseases that are endemic in our culture. The intuitive solution is to simulate the indigenous human activity pattern to the extent that this is possible and practically achievable. Suggestions for exercise mode, duration, intensity, and frequency are outlined with a focus on realigning our daily physical activities with the archetype that is encoded within our genome.

Stenåldersjägare fotade med färgkamera :)
Stenåldersjägare fotade med färgkamera 🙂

Artikeln i sig är ju ingen studie och det framkommer därför ingen ny information, men författarna har ett ganska intressant och underhållande synsätt på det hela där de utgår ifrån att den typen av aktivitet som utfördes av människan innan jordbruket är den optimala formen av fysisk aktivitet för människan. Tyvärr blir det hela många gånger ett resonemang som känns väldigt självbekräftande. Alltså det samma som när folk försöker argumentera utifrån att den mat vi åt då är den våra kroppar är skapade för. Det blir en väldig massa antaganden och slutsatser baserade på gissningar. Precis som när det gäller mat levde olika människogrupper troligen med ganska olika former av fysiska belastningar under denna tid.
En del intressanta aspekter tas dock upp och författarna data för en hel del olika folkgrupper för att backa upp sina påståenden. Bland annat att säger de att människor förr väldigt sällan sprang mer än 6-16 km varje dag. Eller som de själva uttrycker det:

Prolonged and excessive aerobic exercise efforts such as marathons, ultra-marathons, full-distance triathlons, and very-long-distance bicycle rides are inconsistent with our genetic heritage. The pattern of exercise for which we are genetically adapted involves a diversity of activities performed intermittently, at moderate intensities and moderate durations.

En intressant ståndpunkt som åtminstone har någon liten bit av sanning bakom sig. Samtidigt är det ju väldigt populärt just nu att påstå/tro att människan evolutionärt har utvecklats för att kunna springa väldigt länge på en låg intensitet.
Artikeln avslutas med följande lista över saker som författarna tror var karakteristiska för motion och rörelse på stenåldern:

  1. A large amount of background daily light-to-moderate activity such as walking was required. Although the distances covered would have varied widely, most estimates indicate average daily distances covered were in the range of 6 to 16 km. The hunter-gatherers’ daily energy expenditures for physical activity typically were at least 800 to 1200 kcal,41 or about 3 to 5 times more than the average American adult today.
  2. Hard days were typically followed by an easier day. Ample time for rest, relaxation, and sleep was generally available to ensure complete recovery after strenuous exertion.
  3. Walking and running were done on natural surfaces such as grass and dirt, often over uneven ground. Concrete and asphalt surfaces are largely foreign to our genetic identity.
  4. Interval training sessions, involving intermittent bursts of moderate- to high-level intensity exercise with intervening periods of rest and recovery, should be performed once or twice per week.
  5. Regular sessions of weight training and other strength and flexibility building exercises are essential for optimizing musculoskeletal and general health and fitness These need to be performed at least 2 or 3 times per week, for at least 20 to 30 minutes per session.
  6. Virtually all of the exercise was done outdoors in the natural world.
  7. Much of the physical activity was done in context of a social setting (small bands of individuals out hunting or foraging). Exercising with one or more partners improves adherence and mood.
  8. Except for the very young and the very old, all individuals were, by necessity, physically active almost their entire lives.

4 kommentarer

  1. Har författarna sneglat på Sissons ”Primal Blueprint Fitness” eller tvärt om?
    Gillade 2an speciellt.
    Man hade säkert goda möjligheter att återhämta sig i sin kalla, fuktiga grotta med en massa rovdjur som smög omkring i natten. Speciellt om man fick ta eldpasset, om det nu fanns en sådan tillgänglig…

  2. Cordain verkar tro att alla som håller på med konditionssport springer eller cyklar hela dagar i ända på hög intensitet. Det där han nämner med låg intensitet går förresten att tillämpa på vilket distanspass som helst i cykelsport (där huvuddelen av tiden går ut på att sitta med snarare än att gå ”a bloc” som vissa felaktigt tror är cykelsport).
    ”Träningsupplägget” Cordain presenterar beskriver hur åtminstone några elittävlande cyklister jag känner tränar (med bra resultat förstås). Allt beror väl hur man ser det och vad man anser är låg eller mellen-intensitet eller ej, men en sak är iaf säker – ingen kör tävlingsfart flera timmar varje dag precis (speciellt inte under säsong) – något som Cordain tydligen tror. Mark Sisson verkar ju tro samma sak. Jag menar, ta Carmichaels träningsupplägg (Lance Armstrongs tränare), korta hårda pass (med lång vila mellan intervallerna, osv, hela HIIT-upplägget som paleo-folket anammar). Cordain, Sisson, m.fl verkar tro att gemeneman tränar som proffscyklister – sitter uppåt 55 timmar på cykeln varje vecka. Vilken amatör elitcyklist har tid med det? Och är det ens värt resultatmässigt att träna så mycket om man inte är proffs? Den som tror att proffsen kör 55 timmar hård träning i veckan tror dock *totalt* fel, de är människor precis som alla andra.

  3. Cordain publicerar väldigt många ”översiktsartiklar” och artiklar med mest egna åsikter i förhållande till verkliga studier. Det tillsammans med att han säljer böcker mm får ju en att fungera lite kring motivationen att publicera material.
    I princip alla elitidrottare kör med lätta dagar och tuffa dagar. Det är inte direkt någon revolutionerande information heller.
    Så jag håller med dig Michel. Det känns som medvetet missledande för att sen sälja in sitt egna koncept. Lite som att man inom LCHF använder ordet kolhydratladdning som något man gör inför varje träningpass och att man inom LCHF ”tror” att kolhydratladdning fortfarande görs på samma sätt som på 80-talet.
    Det är liksom lättare att argumentera emot ett korkat koncept och säga att ens egna är bättre än att argumentera emot ett koncept som verkligen används 🙂

  4. Jag får ge dig en poäng på att det hävdas ganska så mycket utan verkliga belägg angådende vad/ när man åt och hur man rörde sig på stenåldern, etc. Man får behålla sitt kritiska sinne och kombinera med sunt förnuft. Och kunskap om vetenskap – vad man har belägg för och inte. Samt inse att evolutionen faktiskt fortsatt efter stenåldern också.
    Hur som helst är det klarlagt att rörelse var en naturlig del av livet. Att springa en mil om dagen är ju relativt mycket ändå för de flesta västerlänningar idag.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *