Idag kommer ortopederna på Stockholms olika sjukhus få en del att göra. Det var halt på vägarna och jag såg två cykelolyckor på väg till jobbet. Tur att dom hade hjälm. Skallskador är allvarliga och drabbar framför allt de cyklister som inte använder hjälm.

Att ha hjälm halverar risken för dödliga eller allvarliga skador. Den 1 januari 2005 infördes en lag om obligatorisk användning av hjälm för barn upp till 15 år. Min personliga åsikt är att den lagen även borde gälla vuxna.
Lite statistik om cykelolyckor från NTF’s årliga cykelstudie (NTF är en oberoende organisation som arbetar för allas rätt till en säker trafik)

  • Varje år skadas minst 30 000 cyklister i trafiken, det vill säga omkring 100 varje dag.
  • 40 personer dör, 350 skadas svårt och cirka 5 000 kräver sjukhusvård.
  • Hälften av alla cyklister som omkommer i trafiken är över 64 år.
  • Mer än hälften av de cyklister som omkommer skulle ha överlevt om de använt hjälm.
  • Tät trafik, stress, vårdslösa medtrafikanter, halka och lösgrus är vanliga orsaker till cykelolyckor.
  • 5-10 procent av de trafikdödade är cyklister och cirka 75 procent av de dödade cyklisterna är män.
  • Nästan hälften av de dödade cyklisterna är 65 år eller äldre och cirka 80 procent av dessa är män.
  • 70-80 procent av alla bilresor i tätorter är kortare än 3-4 kilometer och många av dessa kan ersättas med cykelresor.
  • När lag om cykelhjälm infördes i staten Victoria i Australien ökade hjälmanvändningen till 73 procent och skallskadorna minskade med 41 procent.
  • Ca 2,5 miljoner människor över 15 år och ca en miljon barn cyklar regelbundet.

Följande säkerhetsbestämmelser gäller för cykeln:

  • Barn upp till 15 ska använda hjälm
  • Det ska finnas en färdbroms som får cykeln att stanna säkert och snabbt
  • Ringklocka är obligatorisk
  • När man är 15 får man skjutsa ett barn under 10 år
  • När man är 18 får man skjutsa två barn under 6 år
  • Några lagkrav på vinterdäck vid vinterväglag finns inte

Jag kommer framöver ta upp vad man bör tänka på vid köp av cykelhjälm och cykel för att få en säkrare cykeltur.

Av Joel

12 svar på “Ta det försiktigt när du cyklar”
  1. Glöm inte att det är förbjudet att cykla mot rött också! Förbjudet och dyrt! Men det e helt rätt det här med hjälm, jag cyklar nästan dagligen, långa som korta sträckor, och har inte hjälm. Det är dåligt, så ser fram emot att läsa om vilken hjälm man ska köpa så kan det nog bli ett köp! Fråga Gudiol om han har hjälm 😉

  2. Att det är förbjudet att cykla mot rött tyckte jag inte man behövde skriva ut 🙂 Kan var bra att veta att det kostar 500 kr i böter om man blir stoppad utan ringklocka…så det är klart värt att införskaffa en. Många här i stockholm har börjat köra med ”fixies” och det kostar lika mycket om man blir stoppad.
    Något som inte många vet är att om baklyktan avger ett blinkande måste blinkfrekvensen vara minst 200 blinkningar/minut.

  3. Ser inte ord om att cyklisternas trafikokunskaper/nonchalans måste vara en stor del av olycksorsakerna … vet detta av erfarenhet då jag och många bilister med mig räddar flera av cyklisters liv dagligen när de bland många trafikbrott kör mot rött ljus!

  4. Håller med Ingo. Varje gång jag är ute och kör bil är det någon cyklist som swischar ut framför utan att se sig för. Det är inte konstigt att så många blir skadade…

  5. Till Ingo och Therese, statistiken säger annorlunda, det som skadar cyklister är dåligt underhåll av vägar (70% procent var det väl DN sa nu 2012). Sist är det bra att tänka på att bilister som inte använder blinkers det dödar fler än rödljuskörning.
    Med det sagt så är jag glad varje gång en bilist stannar även fast han inte behöver, så tack för det Ingo..

  6. Hej! Jag har fått i uppgift att skissera en ungefärlig skadepyramid för cykelolyckor med personskador (döda, allvarligt skadade, lindrigt skadade) med hjälp av aktuella källor och vidare diskutera de skattningar jag eventuellt gör samt eventuella problem och felkällor. Jag hittade er post Ta det försiktigt när du cyklar och där hänvisas det till NTF’s årliga cykelstudie. Tyvärr hittar jag inte den på NTF:s hemsida – har ni någon direkt länk till denna (och gärna senare års studier)?

  7. Erik Johansson: Jag fascineras över att cyklister är den enda kategori trafikanter som skadas av dåligt vägunderhåll. Kollar man på Trafiksäkerhetsverkets körkortstest, vilken som är den vanligaste orsaken till olyckor, så står inte ”Dåligt vägunderhåll” med bland svarsalternativen. I facit står det ”Föraren överskattar sin förmåga”. Vad är det egentligen som förorsakar cykelolyckor?

  8. Hejsan? jag heter Britt-inger Jonsson och bor i Undersåker och gillar att motionera, så jag började att cykla till mitt jobb som heter Hollandsfolkhögskola, då på våren 2011 när jag var med om en väldigt stor olycka med utan hjälm, så jag var på väg till jobbet när jag svängde av i full hastighet i 7 ans växel till mindre väg där en vägbula stple stod så jag hade så hög hastighet att jag kunde inte bromsa så jag krockade i denna järnstolpe och for sedan in i ett träd så jag bröt axeln ur led och bröt två fingrar, så det var så allvarlig skada att jag blev nära skickad till Umeå lasarett, så jag fick en kraftig faktura i den vänstra axeln, och fick sy 5-7 stygn i huvudet, så jag hade väldigt tur ändå, för denna cykelolycka kan ha blivit ännu värre, jag kunde ha blivit förlamad även en hjärnskada så jag hade väldigt tur på denna olycka. Efter denna stora cykelolycka som jag har varit med om så använder jag hjälm, Det ska alla människor göra när dem cyklar och var försiktig när dem cyklar på dem stora vägar där dem kör som blådårar. Sedan när man cyklar på stora vägar så ska man igentligen gå med cykeln när man ska över vägen, eftersom det är svårt att titta bakåt när man cyklar om det kommer bilar. Igentligen ska det finnas cykelväg ifrån Järpen och till Åre eftersom det är många som cyklar på vägen.
    Mvh ifrån Britt-Inger Jonsson som gillar att motionera?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *