Stor komik i aftonbladet

Ett kort litet inlägg bara. Hittade följande artikel på Aftonbladet.se, Sumobrottare har bättre fettkoll än Livsmedelsverket skriven av någon som heter Lars-Erik Litsfeldt. Liknelsen som han använder är något av det dummaste jag någonsin läst i aftonbladet och det säger inte lite då vi alla vet att kvalitén på den tidningens artiklar inte alltid är så bra.

Lars-Erik påstår i debattartikeln att sumobrottare är feta därför de äter mycket kolhydrater och tar upp det otroliga faktum att sumobrottare får hela 65 % av sin energi ifrån kolhydrater (jag är ironisk för er som inte inser det) och att det i princip är detta som gör dem feta. Det Lars-Erik glömmer är att i stort sett alla idrottsmän som tränar så hårt som sumobrottare gör har ett precis lika högt intag av kolhydrater i sin diet (riksidrottsförbundet rekommenderar 55-65 energi procent alt 8-10g kolhydrater per kg kroppsvikt och dag) och inte är de feta för det.

Om vi skulle tro på Lars-Erik så borde mer eller mindre alla våra elitidrottare vara stora som hus just nu 🙂

22 thoughts on “Stor komik i aftonbladet

  1. Det är inte första gången det tjatats om de här Sumosnubbarna. Det där tjatet återkommer ofta och mycket. Gärna med en bild av en extremt stor sumobrottare så slår det blå dunster i vem som helst – i alla fall för den som vill ha allt tänk serverat på ett fat.

    Jag skrev en del om detta på denna bloggning
    http://blogg.passagen.se/badgear/entry/tjugonde_juli_08_varf%C3%B6r_%C3%A4r

    Och jag roade mig att fråga vem som hade lägst fett% i denna bloggning
    http://blogg.passagen.se/badgear/date/20081203

    I övrigt får jag tacka återigen för en riktig bra och läsvärd blogg.

  2. Det är inte första gången det tjatats om de här Sumosnubbarna. Det där tjatet återkommer ofta och mycket. Gärna med en bild av en extremt stor sumobrottare så slår det blå dunster i vem som helst – i alla fall för den som vill ha allt tänk serverat på ett fat.

    Jag antar att det är motsvarigheten till exemplet med en sprinter och en långdistanslöpare som HIIT förespråkare brukar använda sig av. https://traningslara.se/en-idiotisk-jamforelse/

  3. Så Colting är helt fel ute när han förespråkar lågkolhydrat? Skulle han bara lyssna på era och RFs råd så skulle det gå bättre?

  4. Och ni, ni missar ju det artikeln handlar om (vem fan är dum här?) ”Borde inte sumobrottarna äta mycket fett om man nu blir fet av det?”

    Har du/ni ens läst vad som står?

  5. Hallå Daniel!
    Jag har inte nämnt Colting och vet inte varför du tar upp honom. Jag har inte heller gett några råd över hur mycket kolhydrater man ska äta.

    Det jag säger (och jag tycker att jag är väldigt tydlig) är att Lars-Erik Litsfeldt är helt fel ute när han säger att sumobrottare är feta pga kolhydrater.

    Sumobrottare är feta för att de äter mycket kalorier, om de gör det i form av fett eller kolhydrater spelar ingen roll. Det finns ingen som har påstått att fett gör oss feta, kaloriöverskott gör oss feta.

  6. ” Det Lars-Erik glömmer är att i stort sett alla idrottsmän som tränar så hårt som sumobrottare gör har ett precis lika högt intag av kolhydrater i sin diet ”

    Men vad ger du då får råd undrar vän av ordning. Kan du inte upplysa oss noviser?

  7. Det du citerade var en anmärkning på hur det faktiskt ser ut, inte på hur jag nödvändigtvis tycker att det ska se ut.

    Hur mycket kolhydrater man bör äta beror på vilken idrott man sysslar med. Är man kraftidrottare som inte förbränner så mycket kalorier kan man i stort sett välja sitt kolhydratsintag fritt, jag hade dock aldrig dragit ner på dem fullt. De ca 50 g kolhydrater som man förbränner under ett styrkepass kan man utan problem få i sig från mer eller mindre vilken kost som helst. Då är det troligen viktigare att man tajmar intaget av kolhydraterna för bästa träningsresultat.

    Är man konditionsidrottare så beror det på om man ska tävla eller inte. Att en kolhydratsuppladdning förbättrar prestationen är ställt utom alla tvivel. Sen finns det en del forskning som tyder på att man möjligen kan förbätta sin prestation genom att äta kolhydratsnål mat veckorna innan detta för att uppreglera fettförbränningen så att man använder så lite kolhydrater som möjligt under tävling och därför kan springa längre/på högre intensitet innan den så kallade ”väggen” dyker upp. Finns inga studier på duktiga idrottsmän som undersökt det ännu tyvärr.

    Du kommer med andra ord inte få någon magisk siffra av mig tyvärr. Man får avgöra själv och testa sig fram vad som fungerar bäst. Sen ska man ju trivas med maten med 🙂

  8. ”Att en kolhydratsuppladdning förbättrar prestationen är ställt utom alla tvivel. ”
    Säg det till mr Colting, posta gärna en kommentar på hans blogg med det vettja.

  9. Varför känner jag instinktivt att Dettner har mer koll än du?
    http://jdettner.blogspot.com/

    Han är också fel ute va?

    Om Dettner påstår att man inte behöver kolhydrater för att prestera maximalt i konditionsidrotter så är han fel ute ja.

    Säg det till mr Colting, posta gärna en kommentar på hans blogg med det vettja.

    Att diskutera en person känns egentligen lite meningslöst då det är klart att stora delar av världseliten kör en kolhydratsuppladdning inför tävling. Hade något annat fungerat bättre hade dom använt sig av det, var så säker. Men visst vi kan diskutera Colting om du vill.

    Colting tävlar i extremt långa tävlingar där intensiteten sällan ligger över 70 % och man kommer därför att naturligt ha en väldigt hög fettoxidation. Höjer man intensitetet till den nivå som man ligger på i de alla OS-grenar i kondition så kommer man förbruka en större andel kolhydrater och då behöver man fulla kolhydratsdepåer inför tävlingen om man vill prestera maximalt förutsatt att man ska arbeta längre än ungefär 45 min. Då loppen är i flera timmar så kommer kolhydraterna att ta slut oavsett hur mycket man laddar och då är en maximal fettförbränning det man ska satsa på främst att utveckla inför loppet, därav Coltings kost, när han inte tävlar.

    Då Colting rekommenderar 2g kolhydrater per kilo kroppsvikt efter tävling så har jag väldigt svår att se att han inte skulle rekommendera kolhydrater precis inför och under tävling. (Badgear gav mer info i sitt inlägg)
    http://www.colting.se/pdf/rw/rw_aterhamtning.pdf

    Vad jag vet så har han uttalat sig om att han äter mycket godis och vitargo under tävlingar så jag tycker att det stämmer ganska bra med det jag påpekade ovan med att äta mycket fett under träning och mycker kolhydrater inför tävling. Har du någon annan info om han kost före och under tävling?

  10. Daniel eftersom du uppenbarligen vet allt. Så kan det ju vara bra om du hade något att säga. Vad är det du egentligen vill säga?

    Du drar upp Colting utan att det skrivits om honom. Snart skriver du väl om Frank Zappas toalettvanor och Örjan Olsson mopedsamling för att övertyga dig själv om att du har något vettigt att säga. Och att det är därför som Zappa & Olsson kan köra trehjuling 400 meter på lågkolhydratdiet – baklänges dessutom!

    Jag vete fan vad det är med sådana som dig. För det är uppenbarligen så att det spelar ingen roll vad man skriver eller hur man skriver, har ni bara fått en tanke i skallen (oavsett vad bloggningen handlar om) så kör ni ert race.

    Varför ta in Colting i detta? Var snäll och förklara. För så fort frågan ställs börjar du yra om annat.

    Förklara sedan för oss okunniga om hur det Kenyanska löparundret springer skiten ur varenda människa på den här planeten på de flesta sträckor upp till maran (och lär göra det ultrasträckorna den dagen de får för sig att ge sig på det). Och detta på en kost med närmare 80% kolhdyrater.

    Och när du ändå tagit bladet från munnen, kan du då inte vara snäll och tala om för oss ovetande om hur många gram kolhydrater Colting äter per dag under träningsperioder och under tävlingar.

    Du kanske kan instinktivt berätta för oss okunniga hur det ligger till. Samtidigt kan du väl tala om för oss vad en lågkolhydratdiet ska vara, i gram kolhydrater per dag, eller energiprocent.

    Jag saxar under tiden en smula från Coltings blogg en riktigt lågkolhydratdiet;
    ”Moralen var stark hela vägen och bastun i Lund var grym! Där inhalerade jag två liter medhavd quinoa, fruktsallad och sojamjölk.”
    inte gram kolhydrater så långt ett fuktigt öga kan se…eller?

    Eftersom kolhydrater inte spelar någon roll Daniel, kan du då förklara varför Colting säger följande följande om sin tävlingsdiet ”Once I hit the final hours I turn to Coke, Dr Pepper and Red Bull. Same thing for day 2 and 3 with a Swedish recovery bar being the only thing I ate during stage 2 as I normally never eat during any kind of race, only drink. ”
    http://www.slowtwitch.com/Interview/Jonas_Colting_and_the_Soul_of_Ultraman_Hawaii_141.html

    Sedan kan du förklara varför vilket amatörfetto som helst i sverige på några få år kan bli fetare än sumobrottarna på några få år. Och det finns nog många som skulle vilja påstå att svensken dessutom äter mindre andel kolhydrater än sumobrottaren. Hur kan svensken bli fetare, trots att sumobrottarna jobbat med denna fettdiet i 1400 år.

  11. Sorry för mina slarviga svängningar, referensen till Colting hör inte hit specifikt, helt rätt av er. En genomsurfning av din sajt ger dock många knuffar åt att högre kolhydratintag än vad han och allt fler med honom nu förespråkar skulle vara fortsatt det rätta.

    Jag är ingen expert i ämnet, men jag har stor erfarenhet av att träna, mycket och hårt, kort och långt. I ren nyfikenhet gav jag mig i kast med att testa att följa det Dettner skriver, nämligen att vi Nordbor (ungefär samma indelning som Vodkabältet) med största sannolikhet har ”ett tanklock” där det står att vi ska tankas med ~80 % fett & protein ( gärna animaliskt) och ~20 % kolhydrater. Jag är uppväxt med Gundes meny, där dagen alltid startar med rejäl dos med havregrynsgröt och minimalt med sylt, så jag var starkt skeptisk. Men istället för att lusläsa rapporter och studier (eller jag läser en hel del såna också såklart, jag är också civ ing…;)) så tänkte jag labba med mig själv. Efter några inledande, trevande veckor där träningen ibland gick bättre, ibland sämre (vardagsmässigt blev jag piggare omedelbart) var det som att efter sisådär 5-6 veckor som att gå igenom en dörr eller nåt. Under cyklingen började jag känna mig larvigt stark och uthållig, under löpningen likaså. Jag började liksom kunna leka med mina muskler på ett sätt som jag bara känt undantagsvis tidigare under åren. Mina styrkepass är ungefär detsamma som tidigare (jag kör nästan uteslutande kettlebells och balansboll och sånt), så där märkte jag inte så mycket.

    Så det jag skulle vilja säga är att du (och du badGear) borde testa en sån inriktning, inte förlita er på den nu, för er, gällande tolkning av de senaste rönen. Kanske har ni samma tur som jag, att det är nyckeln till större lycka i träningen. Kanske blir det sämre, men jag skulle tycka det var ball om ni testade istället för att nagelfara rapporter. Hela webben är fulla med rättshaverister (och jag är medveten om att jag framstår, eller i alla fall framstod här som en sån), men ytterst få testar och utvärderar, istället skriks det och gapas.

  12. Ingen fara Daniel. Det är kul när man får lite känslosamma reaktioner 🙂 Jag vill dock påpeka att jag inte någon gång har sagt att ett högt kolhydratsintag är något man bör eftersträva för saken skull, jag har till och med skrivit att det är det första man bör dra ner på vid deff (står i någon kommentar om jag inte missminner mig).

    När jag själv går ner i vikt lägger jag mig på 1500 kcal med en 200-300 kcal från kolhydrater ungefär, lite mer om jag tränat fotboll.

    Det handlar som sagt om intensitet, om du normalt ligger kring gränsen där fettoxidationen normalt sjunker och går över till en högfettkost så kommer du att få en förbättrad förmåga att förbränna fett vid den intensiteten (troligen, finns som sagt inga bra studier på tränade personer ännu).

    När man kommer upp i höga intensiteter är dock kolhydrater överlägset helt enkelt för att det krävs mindre syre per producerad energienhet när man förbränner dom istället för fett.

    Angående att testa själv så har jag tagit upp det flera gånger här på bloggen. Det finns folk som påstår alla möjliga saker om olika kostupplägg, träningsprogram mm och om man skulle testa allt skulle man inte få någonting vettigt gjort. Det är därför jag litar på forskning, visst kan man gå miste om någon lite fördel då och då men man slipper också gå på en massa nitar och skitsnack som verkligen kan ha negativ inverkan på ens träningsresultat. https://traningslara.se/nar-ska-man-prova-sig-fram/

  13. Daniel. Kul att du testar, det är det bästa sättet för att se vad man själv funkar bra/dåligt med. Roligt att du upptäckt en så elementär sak.

    Och uppenbarligen vet du inte ett dugg om hur och vad jag tränar, hur jag äter eller vad jag testar. Och ändå kan dra slutsatser om mig. Lycka till.

    Men för att göra det enkelt för dig så har jag för ett par år sedan bantat ner mig i storlek och sedan funnit att det är roligt att träna, och roar mig att läsa en hel del om och kring träning, kost och hälsa. Innan bantningen hade jag inget som helst intresse i dessa ämnen. Så allt är ganska nytt och därmed också himla roligt och intressant.

    I min värld är det så enkelt att var och en får själva testa fram vad de anser att de fungerar bäst med (man kan ta reda på hur det funkar för andra, det kan vara intressant). Men jag har inga som helst problem om nån vill träna med 80% carbs eller 5% carbs. Det man gillar, det gillar man och då funkar man nog som bäst. Blir det inga resultat så får man ser över vad man gör.

    Colting i sig, honom har jag stort gillande för. Jag gillar hans livsnjutande stil, hans paleoinriktade kost kan jag köpa för min egen del, jag anser honom vara en av de bästa idrottsmän (alla kategorier) som finns i vår närhet och en stor förebild. Och han har säkert rätt i det mesta i sin kritik vad gäller kost.

    Men nu är det så att världens i särklass bästa löpare i de flesta distanser har en helt annan kostmodell än den som påbjuds här (av Riksidrottsförbundet och SLV). Inte lägre i kolhydrater, utan högre. Mustafa Muhamed säger följande i en intervju ”När jag kom dit hade jag en bild av hur viktigt det var med rätt kost. Men kenyanerna blir bra utan att följa några kostregler. Efter passet klockan sex på morgonen dricker vi te och äter bröd. Till lunch är det ris och bönor och sällan något mer. Och till middag är det majsgröt och oftast någon köttgryta. Det är inte speciellt varierat, men kenyanerna blir bäst ändå, säger Musse”

    Om du fortsätter äta vid din ”dörr” 5-6 veckor till kanske du kan ge kenyanerna en match ;), Musse springer du säkert förbi redan nu.

    Jag förstår av din berättelse att du kör en Atkins mer eller mindre, ifall du kör max 20 E% carbs. Nämner inte Jonas Colting Atkinsdieten i sin kokbok, jag undrar vad det var han nu hade för åsikt om Atkins, kommer du ihåg det…?

  14. Det var inte meningen att skriva på näsan hur du SKA äta för att träna. Jag skrev det i all vänlighet, men du har säkert hittat rätt på en gång, perfekt. Och jag har inte dragit några slutsatser om hur du tränar, vet inte vart du fick det ifrån.

    Angående afrikaners kost; det finns skillnader mellan folkslag och våra inställningar på vad vi svarar bäst på, vi har trimmats in under tusentals(!) generationer med viss typ av kost, så det blir mycket knasigt om man jämför så Med största sannolikhet kommer vi nordbor inte att prestera bättre med samma typ av kost som kenyanerna käkar (för Musse kan det av uppenbara skäl funka…).. Men sure, testa kan man alltid.

    Dina spydigheter och din mästrande ton kan du lägga bort, den påminner i stor uträckning om de du raljerar över så i andra forum, please, sudda/tona ner den. Eller är det en diet-grinighet som spiller ut?

  15. Daniel -> Det pågår en intressant diskussion om just anpassning till högfettkost i en tråd på kolozzeum just nu som du nog kan vara intresserad av. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125085 Verkar som att det finns en del studier gjorda på området som jag inte kände till och de antyder att det inte spelar någon roll om man äter mycket fett eller mycket kolhydrater inför en tävling. Just dagarna innan och under tävling är det dock massor utav kolhydrater som gäller för alla.

  16. Daniel det är helt korrekt att det är min diet som gör mig grinig. Jag har under en period hållit mig till ca 5 E% kolhydrater. Klart jag blir bindgalen av det.

    Ska jag bry mig om ditt trams om att jag har en spydig och mästrande ton? Det verkar ju du inte lida av, och det är skönt att veta att åtminstone du läser vad jag skriver.

    Om vi istället tar oss till lite intressanta saker. Du beskrev Dettner och kostmodell ”nämligen att vi Nordbor med största sannolikhet har “ett tanklock” där det står att vi ska tankas med ~80 % fett & protein ( gärna animaliskt) och ~20 % kolhydrater.”

    Det ligger farligt nära den kostmodell som Atkins har. Någonstans så maxar man med 20 E% kolhydrater. Och eftersom Colting var på tapeten så får jag ta och citera Colting om Atkinsdieten;

    ”Jonas tycker: Dieter som antingen utesluter fett, kolhydrater eller protein är onaturliga för kroppen. Därför är Atkinsdieten inget hållbart alternativ i längden. Initialt kommer man att tappa vikt medan man förbrukat sina lagrade kolhydrater då dessa binder vatten. Detta är inte bestående och avsaknaden av kolhydrater kommer att göra en person trött, okoncentrerad, irriterad och mottaglig för sjukdomar då immunförsvaret blir nedsatt. Dessutom bryr sig inte Atkinsdieten inte heller om matens kvalitet eller ursprung så länge den är fattig på kolhydrater. Att äta färre kolhydrater kan vara bra för många (och i synnerhet vitt socker) men att i princip utesluta dem helt från kosten är dumt, kontraproduktivt och på sikt, farligt.”
    -Jonas Colting ur Jag vill ju bara se bra ut naken KOKBOKEN (Nicotext 2007).

    Och som sagt, det var du som tog upp Colting. Då kan det för sakens skull vara bra att ta reda på vad han de facto skrivit om vissa kostmodeller.

    Personligen skiter jag fullständigt i vad folk äter, bara de gillar det de äter (och gärna skriver om det). Trivs du med kosten gör du bättre resultat än när du inte trivs med kosten. Något som tyvärr ett stort antal fanatiska skrikande och gapande typer inom den svenska LCHF-rörelsen verkar ha svårt att ta till sig.

    Jag har inget ont av dig Daniel, men du tar upp saker lika slarvigt i denna tråd som många LCHF:are gör. Och personligen är jag ganska trött på det hela och har inget emot att tjabba. Varför skulle LCHF:are ha rätten till det?

    Jag är övertygad om att ifall du hade en blogg eller en hemsida där man kan läsa hur du tränar, tänker, äter osv så skulle det vara intressant läsning för min del. Kommentarer på andra bloggar är lätta att missförstå. Det är betydligt lättare att förstå någon annan ifall man har en helhet att följa.

    Märkligt nog fick jag en liknande kommentar om anpassning och annat på min blogg. Jag ger inte många ören för den typen av troende. Mest för att jag är övertygad om att det är en träningssak, en vanesak. Jag gjorde häromdagen en i mitt tycke rolig och ironisk bloggning om massajer som springer marathon och tarahumaraindianer som springer ultra. Om du vågar få dig ett litet skratt så läs den och kommentera. Såvida du inte är Erik 😉

    Jag noterar också att Stu Mittleman skrivit följande ”I am tempted to include nutrition along with politics and religion as a topic that should not be discussed in public or among strangers”

  17. Tack för bra svar BadGear, du växer med sånt.

    JAg har ingen blogg, men kirrar jag en ska jag bumpa på dig. Under tiden (våren) ska jag vara mer noggrann med min träning och mina resultat, jag kanske droppar ett mail senare till dig.

  18. Jacob Gudiol: ”Lars-Erik påstår i debattartikeln att sumobrottare är feta därför de äter mycket kolhydrater.”

    Det påstår han inte. Lars Litsfeldts artikel går ut på att man inte blir fet av att äta en stor andel fett. Och för den som vill bli fet (som Sumo-brottarna) så är det en bra metod att äta en stor andel kolhydrater.

    Med detta exempel visar han tydligt sin tes att det inte är ett högt fettintag som gör folk feta, vilket Livsmedelsverket enligt Litsfeldt har hävdat.

    Jacob Guidols tolkning av artiklen är helt missvissande. Litsfeldt försöker inte visa att man blir fet av kolhydrater – bara att om man vill bli det så är en hög andel kolhydrater att föredra.

    Att liknelsen bli ”något av det dummaste [JG] har läst” beror på att han inte förstått budkapet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *