Skitmat – Vad det är, varför den gör dig fet och varför du fortsätter att äta den

Bokomslaget till boken Skitmat av Jacob Gudiol

Min bok ”Skitmat – Vad det är, varför den gör dig fet och varför du fortsätter äta av den” är en presentation av den senaste vetenskapen kring hur dina sinnen påverkas av maten du äter och miljön du lever i. Du får även veta hur dessa två faktorer tillsammans sakta men säkert driver de allra flesta av oss att äta för mycket och gå upp i vikt.

Om du är regelbunden läsare av mina (Jacobs) texter så kommer du garanterat att gilla den här boken. Jag har ju under många år skrivit om skitmat och även om jag har en definition på själva ordet här på sidan är det mycket runt om kring som jag inte riktigt tagit upp. Eller en hel del är nämnt om du summerar de drygt 1000 artiklarna jag har publicerat här på Träningslära, Tyngre och TränaStyrka men en helhet från början till slut har saknas. Många har velat att jag skulle ge ett komplett svar som en kommentar i kommentarsfältet men det har givetvis varit helt omöjligt 🙂

Så det är är mitt försök att summera det som jag anser är det allra viktigaste när det gäller viktkontroll. Hela boken fokuserar med andra ord på vad som får folk att gå upp eller ner i vikt när de lever och äter som människor göra idag. Det här är ingen bantningsbok utan det jag skriver är faktiskt först och främst riktat till personer som känner att de sakta börjar gå upp lite i vikt eller personer som helt enkelt vill börja äta lite bättre eller föra vidare bättre vanor till sina barn. Jag är däremot säker på att många kan använda det som står i boken för att lättare gå ner i vikt och många av studierna jag refererar till och nämner i boken har studerat just det.

Mer om bokens innehåll

Det finns ingen förhandsläsning av boken men vill du få en liten inblick i temat på boken kan du läsa inläggen:

I boken kommer du få veta ännu mer om ämnena ovan och mycket mer om andra saker som inte tas upp där som också de påverkar. Tillsammans med detta finns också en hel del kring hur du kan förändra både dina vanor och din miljö för att äta bättre och därmed lättare styra/hålla din vikt.

Jag har haft ett par personer som läst igenom boken. Vissa för att faktagranska och ge feedback på informationen och andra ”noviser” för att läsa igenom och mer ge ett helhetsintryck. Överlag är den här boken mycket mer lättläst än Forma Kroppen. Även personer som inte haft någon kunskap kring nutrition sen tidigare tyckte att i princip allting var lätt att förstå. Så boken är lite mer lättläst än de flesta inläggen här och på TränaStyrka.

Här under kan du se innehållsförteckningen till boken. Titlarna på kapitlen skiljer sig lite mellan den tryckta versionen av boken och e-boken men innehållet är precis det samma.

Inledning
Del 1 – Belöning och mat
1. Allt styrs från hjärnan
2. Vad är hunger?
3. Högbelönande mat ökar risken för övervikt
4. Socker och sötma – den kraftigaste belöningen
5. Fett och kaloritäthet
6. Stärkelse
7. Smaken på det du äter
8. För stor variation är ett problem
9. När det smakar samma sak varje gång
10. Alkohol – inga hämningar
11. Populära dieter och belöning
Del 2 – Hur miljön runt omkring dig påverkar vad du äter
12. Påverkad att äta mer än du tänkt
13. Lockad att ta fel beslut
14. Reklamen som påverkar oss alla
15. Träning och hur det påverkar din vikt
16. Stress och din förmåga att stå emot
17. Sömnbrist och suget efter något gott
18. Repetition av del 1 och del 2 av boken
Del 3 – Viktkontroll i praktiken
19. Köpa och äta bättre mat
20. Förbättra miljön runt omkring dig
21. Förbättra dina sömnvanor
22. Vidare läsning
Referenser

Några recensioner

Boken har nu sålt i nästan 2000 exemplar och söker du runt kommer du kunna hitta många recensioner och korta åsikter kring boken.

Lovisa Sandström, även känd som Lofsan, skrev om den kort igår på sin blogg och kallade den för höstens lästips. Du hittar hela recensionen här, Om att stå pall för trender och ha torrt på fötterna.

Daniel Richter som driver Styrkelabbet har också skrivit ett inlägg om boken, Boktips: Skitmat!.

Ola Wallengren som säkert många läsare känner igen här hjälper mig att faktagranska boken nu i somras och han skrev följande om den på Twitter. För er som inte känner till Ola är han en dietist som har doktorerat på Göteborgs Universitet och för närvarande gör sin post doc på Nya Zeeland där han arbetar med att analysera förändringar i kroppssammansättning.

Ola Wallengren skriver om Skitmat på Twitter

Här under kan du också se några korta åsikter kring boken som gets på instagram där Paolo Roberto bland annat gett en kort recension.

Recensioner av boken Skitmat

 

Angående referenser i boken

Precis som i förra boken Forma Kroppen och när det gäller inlägg av mig här på sidan så finns det referenser i den här boken som du hittar direkt efter det stycke där påståendet görs. Om jag till exempel säger att X leder till Y så får du en referens som stödjer detta direkt efter i form av en siffra inom parentes.

När det gäller referenserna i den tryckta versionen så finns siffrorna inom parentes med i texten men vill du veta vilken artikel/studie en viss siffra hänvisar till finns inte den listan med i boken. När jag var klar tog bara referenserna för sig själv upp 50 sidor och jag tyckte det var onödigt att göra boken tjockare och dyrare för en sådan sak. Boken är redan på 295 sidor.

Alla referenserna till boken finns därför istället tillgängliga både att läsa eller ladda ner här på Träningslära, Alla referenserna till boken Skitmat. Även om du inte köper boken finns det en hel del intressant läsning där och till alla referenser som det är möjligt finns det länkar till antingen abstrakt eller fulltext. Om du köper eboken av Skitmat istället finns givetvis referenserna med i slutet av den boken.

Var du kan köpa boken

Boken finns redan nu hos internetbokhandlarna Bokus och Adlibris. Adlibris verkar fortfarande sälja den tidigare versionen med så akta så du inte köper den med blåsvart omslag som släpptes 2014.

Tyngre kommer också att ha boken från slutet av veckan och de kommer då att ha ett något lägre pris än det som Bokus och Adlibris har. Handlar du för mindre än 500 kr hos Tyngre så tillkommer däremot en högre frakt än i bokhandeln så det går troligen ganska jämnt ut.

När det gäller e-boksversion av boken så kommer den att komma inom kort. Den kommer då endast att gå att köpa från Tyngre. Jag uppdaterar den här artikeln när den finns redo och jag kommer även att berätta det i sociala medier.

53 thoughts on “Skitmat – Vad det är, varför den gör dig fet och varför du fortsätter att äta den

  1. ”De som köpt den här boken har ofta också köpt Vår kokbok”, står det på Bokus-sidan … en dag innan boken kommer ut. Vilka lögnhalsar! Jag blir så trött på nätbokhandlarna. Men jag ska nog kolla upp e-boken när den kommer.

      (Citera kommentar)

  2. Ser ut som att även du tycker att socker och mjöl är skitmat nu för tiden 😉
    En stilla fundering är vad som skiljer din syn på mat från oss Lchf:are idag?

    Varför ska jag köpa din bok och inte en till Lchf-bok?

      (Citera kommentar)

  3. dufva: Ser ut som att även du tycker att socker och mjöl är skitmat nu för tiden 😉

    Lycka till med att hitta någon text där jag sagt något annorlunda. Inte för att det skulle stoppa dig från att ljuga ihop saker om andra som de aldrig sagt/gjort.

    dufva: En stilla fundering är vad som skiljer din syn på mat från oss Lchf:are idag?

    https://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/, https://traningslara.se/en-kalori-ar-en-kalori-men/ vill du veta mer får du köpa boken eller läsa här ännu mer. Det jag förespråkar har i princip inget med makronutrienter i sig att göra.

    dufva: Varför ska jag köpa din bok och inte en till Lchf-bok?

    Vill du läsa samma felaktiga saker om och om igen så varsågod. Köp en LCHF-bok till.

      (Citera kommentar)

  4. Hur stor del av boken handlar om vad som får en att gå upp i vikt? Just den biten är jag ganska ointresserad av eftersom jag snarare har motsatt problem.

      (Citera kommentar)

  5. Andreas:
    Hur stor del av boken handlar om vad som får en att gå upp i vikt? Just den biten är jag ganska ointresserad av eftersom jag snarare har motsatt problem.

    Orsaken till att människor går upp i vikt är mer för att de gör för mycket fel saker än för att de gör för lite av de bra sakerna. Så när man lär sig vad som ger viktuppgång så vet man också vad man ska undvika.

    Del 1 fokuserar i princip på varför vissa ingredienser och kombinationer av ingredienser försvårar för din kropp att hålla energibalans. Undviker du sen dessa så innebär det för många (de allra flesta?) att deras vikt går ner mot normalvikt.

    I del 2 är det mer vanor som folk har som gör att de äter även när de inte är hungriga samt hur de påverkas av omgivningen att äta. Det är samma sak här. Minska på dessa situationer och risken blir mycket lägre att du kommer äta när du inte behöver vilket är något som sabbar många dieter.

    I del 3 är det råd för alla som vill äta bättre. Följer du dessa råd kommer du som överviktig med största sannolikhet att gå ner i vikt. Det är vad som händer i studier när man följer principerna i alla fall.

      (Citera kommentar)

  6. Hej Guddi!

    ” I del 3 är det råd för alla som vill äta bättre. Följer du dessa råd kommer du som överviktig med största sannolikhet att gå ner i vikt. Det är vad som händer i studier när man följer principerna i alla fall.”

    I vilka studier fungerar dessa råd bättre än om du äter Lchf-kost?

      (Citera kommentar)

  7. Hmm. Tack för den intressanta infon men tror att du kanske missförstod mig (?). Det jag menade var att jag inte har något problem med vikten överhuvudtaget och att jag skulle behöva plåga mig själv för att överhuvudtaget kunna bli överviktig 🙂

      (Citera kommentar)

  8. Då finns det garanterat gott om tips i boken för dig Andreas 🙂 Du bör precis det som står i början av boken som man visat bidra till övervikt och sen försöker du tänka lite mer tvärt om det jag skriver om i slutet.

    Fast det är inte lätt att gå upp i vikt faktiskt. Precis som det inte är lätt att gå ner i vikt

      (Citera kommentar)

  9. dufva: Hej Guddi!

    Hej Dufva!
    Inget svar på det här som du ljög ihop tidigare?

    Jacob Gudiol:

    dufva:dufva: Ser ut som att även du tycker att socker och mjöl är skitmat nu för tiden 😉

    Lycka till med att hitta någon text där jag sagt något annorlunda. Inte för att det skulle stoppa dig från att ljuga ihop saker om andra som de aldrig sagt/gjort.

    Nä, jag tänkte det…

    dufva: I vilka studier fungerar dessa råd bättre än om du äter Lchf-kost?

    Det finns inget bland de råd jag ger i boken som gör att de inte kan används tillsammans med LCHF-kost om du vill det. Så om du av någon anledning verkligen vill det så kan du äta LCHF-kost och samtidigt inkludera andra råd som också visat sig förbättra viktkontrollen hos folk.

      (Citera kommentar)

  10. Verkar intressant… har själv försökt att gå ner i vikt under flera år, o väl medveten om att jag äter fel en hel del. Just nu läget under kontroll, ungefär som banden i Västmanland i sommar; ”vi försöker hindra spridningen”.

      (Citera kommentar)

  11. För mig var boken skitmat en riktig höjdare. En av de bättre böcker jag läst faktiskt. Boken blir dock onödigt svårläst lite här och där beroende på alla stavfel. Har aldrig läst en bok som ens är i närheten av att ha så många stavfel. Kommer boken att korrekturläsas och släppas i en ny upplaga så småningom? Jag skulle lätt köpa den nya versionen.

      (Citera kommentar)

  12. Hallå Andreas!
    Väldigt kul att du gillade boken.

    När det gäller stavfel så blev det på grund av lite oförutsägbart strul en mindre korrekturläsning än planerat innan publiceringen av boken. Det blev helt enkelt inte klart i tid till slut. Men just nu har jag en redan korrekturläst version här hemma. Tyvärr tillåter inte tryckeriet att dessa förändringar läggs till boken smärtfritt utan det blir kostnader för mig samtidigt som jag inte vill ”blåsa” bokhandlar som köpt in för sitt lager.

    Mina planer med den här boken är att den ska uppdateras kontinuerligt allt eftersom det kommer fler intressanta studier och jag får feedback kring delar i boken som kanske är otydliga eller som läsarna vill lära sig mer om. De som då har köpt en tidigare version kommer att kunna få den nya versionen till nedsatt pris. Så för att svara på dina sista frågor så ja, det kommer nya versioner och tanken är att dessa ska förbättras på många punkter, däribland också det språkliga.

      (Citera kommentar)

  13. Hej, jättebra sidor både denna och träningslära. Har nu i fyra veckor avstått godis, läsk, chips, snacks,
    saft, bakverk etc och snabbmat såsom pommes och hamburgare. Dessutom äter jag alltid gröt och ägg som frukost. Till frågan vad är din åsikt om nötter och jordnötter. Jag brukar äta ~60 gram cashew eller pistagenötter torrostade efter träning tillsammans med keso eller kvarg, är detta dåligt?
    Vet ju att nötter innehåller mycket fett.
    En annan fråga har du skrivit någon artikel om bulk och deff, då jag är lätt förvirrad över vilken som passar mig i nuläget.
    Mvh John

      (Citera kommentar)

  14. John:
    Hej, jättebra sidor både denna och träningslära. Har nu i fyra veckor avstått godis, läsk, chips, snacks,
    saft, bakverk etc och snabbmat såsom pommes och hamburgare. Dessutom äter jag alltid gröt och ägg som frukost. Till frågan vad är din åsikt om nötter och jordnötter. Jag brukar äta ~60 gram cashew eller pistagenötter torrostade efter träning tillsammans med keso eller kvarg, är detta dåligt?
    Vet ju att nötter innehåller mycket fett.
    En annan fråga har du skrivit någon artikel om bulk och deff, då jag är lätt förvirrad över vilken som passar mig i nuläget.
    Mvh John

    https://traningslara.se/notter-kaloririka-men-anda-gynnsamma-for-viktbalans/

    https://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

    https://traningslara.se/hur-man-deffar/

      (Citera kommentar)

  15. Jacob Gudiol:
    Hallå Magnus!
    Målet just nu är att den ska uppdateras i början på december. Så det bör inte vara några problem att få en uppdaterad upplaga innan julen.

    Perfekt! Hur kan man skilja första upplagan från den andra? Blir det nytt ISBN kanske?

      (Citera kommentar)

  16. Magnus P: Perfekt! Hur kan man skilja första upplagan från den andra? Blir det nytt ISBN kanske?

    De kommer inte att gå att skilja åt, förutom att du kan leta upp något eventuellt stavfel i första och se om det finns kvar i den andra. När varningen i inlägget här ovanför är borttagen så ska du få den nya upplagan om du beställer från de vanliga bokhandlarna.

      (Citera kommentar)

  17. Hej..!!
    Keep up the good work..!! Ni gör ett jättearbete och jag gillar era inlägg. Nya boken kommer jag beställa i helgen… Jag försöker sprida er så bra det går i min blogg på STARKMAGASIN.
    Magnus

      (Citera kommentar)

  18. Emma:
    Såg att boken var slutsåld på Tyngre.se. Är det en ny version på väg eller kan man lugnt köpa den befintliga på annat håll?

    Hallå Emma!
    Det är bara som den sålt slut tillfälligt nu över sommaren. Jag uppdaterar boken kontinuerligt ”i bakgrunden” men har inget bestämt datum eller liknande för en uppdaterad upplaga. Det krävs att jag får en del tid över så jag kan sitta en längre stund men den för att det ska ske. Oavsett så kommer en uppdatering ändå inte att innebära något revolutionerande, det händer helt enkelt inte så mycket på två år 🙂 Så om du vill ha boken snart så kan du beställa den via någon av internetbokhandlarna. Tyngre får nog in den om ett litet tag igen och vill du verkligen ha det allra senaste just när du köpt en bok så får du vänta på lite obestämd tid på en ny upplaga. Kanske blir det till vintern, kanske först i mitten på nästa år eller ännu längre bort.

      (Citera kommentar)

  19. Nu vill du tjänsa stålar också…
    Din bok har stått överst under flera månader.
    Är det därför som du låtit någon skriva boken?

      (Citera kommentar)

  20. Peter: Nu vill du tjänsa stålar också…

    Jag är ganska säker på att det är någonting som i princip alla människor är intresserade av.

    Peter: Din bok har stått överst under flera månader.

    Du kan läsa publicerings datum / senaste redigeringsdatum längst upp. Den här artikeln har legat här knappt 2 månader nu. Helt enkelt för att jag inte har publicerat någonting sen dess.

    Peter: Är det därför som du låtit någon skriva boken?

    Jag har skrivit den här boken själv så klart. Orsaken till att jag skrev den var dock inte först och främst pengar. Jag tjänar betydligt mer på att sälja artiklar var för sig i så fall. Den huvudsakliga orsaken till varför jag skrev den här boken hittar du i de första styckena i just den här texten som du kommenterar. ??

      (Citera kommentar)

  21. Du tål kritik eller ifrågasättande. Det ska du ha en eloge för. Ursäkta mina stavfel i min förra kommentar. Denna sajt är den bästa av alla. Riktigt intressant men jag har fått ett horn i sidan p.g.a. den s.k. Müslimiljonären (inga namn nämnda) som alltid har haft fel. Jag har köpt samtliga av hans böcker som senare i princip alltid visat sig vara felaktiga. Ändå har han tillräcklig mage för att visa sitt tjocka ansikte i media. Att vara tjock och näringsexpert går inte ihop, för ingen kan väl påstå att han är slimmad.

    Nej, man borde stämma honom och få pengarna tillbaka för de böker och osanningar han lurat det svenska folket med under årtionden. T.o.m. jag som brukar vara kritisk och logisk har trott på dyngan.

    Finns bara ett sätt som håller en smal i längden: Ät hur ofta och hur mycket du vill men aldrig av någonting du tycker smakar gott.

      (Citera kommentar)

  22. Beställde denna bok igår.. ser framemot att få hem den och läsa mig till ett bättre mående .. har alltid varit överviktigt och är ganska trött på det nu. Många egna försök o flera besök hos dietist att minska i vikt har inte gett några som helst resultat.. så jag håller tummarna att denna bok är så bra bra som jag tror att den är ☺

      (Citera kommentar)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *