När bara fett leder till fetma

Feta möss

För några dagar sedan publicerades en studie som jag tycker är så cool så den förtjänar en egen artikel trots att det bara är en djurstudie. Det var dessutom vissa artiklar i media som mer eller mindre inte nämnde att studien faktiskt var på möss och bara det är ju egentligen orsak nog att nämna studien här. För även om resultaten är väldigt intressant så är det trots allt ändå en studie på möss, inte människor. Studien i fråga har tittat på hur mängden fett, kolhydrater och protein påverkar vikten och risken för övervikt hos möss (1).

Det är givetvis inte första gången som det här har studerats men aldrig någonsin har det utförts i ett så omfattande upplägg som i den här studien. Det här är alltså den största studien någonsin på möss och olika dieter. Totalt sett så testade forskarna hela 29 olika fördelningar för att se hur de påverkade mössen.

Mössen i fråga var främst av typen C57BL/6 vilket är en av de absolut mest populära typerna av möss i studier då man har analyserat alla dess gener och de används därför ofta för att studera vad som händer i fall man till exempel slår ut en gen. I det här fallet var det dock ”intakt” för alla försöken.

Studien inkluderade dock fyra andra typer av möss med i försöken för att göra den ännu mer komplett. Två av dessa typerna var även kända sen tidigare för att vara svåra att få feta. På grund av finanser så inkluderade man endast hanmöss.

Hur påverkar mängden fett, kolhydrater och protein övervikten?

Forskarnas frågeställning i den här studien var ganska enkelt och deras upplägg är i sig också ganska enkelt i teorin. Men som jag skrev ovanför så krävdes det hela 29 olika dieter med totalt sett 1000 möss och tills sist hade forskarna gjort över 100 000 mätningar av kroppssammansättningen som de då sammanfattar för dig som läsare av studien.

Jag kommer givetvis inte gå igenom allt det som tas upp här. Vill du verkligen veta allt kring hur fördelningen av fett, kolhydrater och protein påverkar vikten mm hos C57BL/6 möss så får du läsa hela studien med appendix själv.

Det huvudsakliga resultatet i studien kan du dock se i det här grafiska abstraktet som forskarna publicerade med sin studie:

Endast fett gör möss feta
Det var endast när man höjde mängden fett i dieten som för mössen som de verkligen började bli feta

Som du kan se i abstraktet så testade man alltså att ge mössen dieter som varierade i proteininnehåll från 5 energiprocent till 30 energiprocent och det hände ingenting större med vikten. När mössen samtidigt fick en diet med 20 energiprocent fett så ökade deras vikt något upp till 20 energiprocent protein sen planade den av igen.

Efter det så testade forskarna hur fett påverkade vikten hos mössen och då testade man ett intag från 10 energiprocent till 80 energiprocent. Det här gjorde man i två omgångar där man den ena gången satte proteinintaget vid 10 energiprocent och en gång vid 25 energiprocent. Mängden kolhydrater varierades sen för att fylla ut dieten så det gick från 0 till 80 energiprocent.

Sammansättningen på fettet som mössen fick i sig var bestämd för att efterlikna förhållandet mellan fettsyror som vi normalt äter i västvärlden idag. Det var alltså inte en diet som bara bestod utav majsolja, talg eller något sådant utan man blandade typen av fett.

Kolhydraterna i mössens diet var väldigt enkla saker, mestadels maltrodextrin, majsstärkelse och socker. Det var alltså inga nyttiga kolhydrater utan lättsmällt med högre GI.

Här under kan du se vad som händer med mössens kroppsvikt när de fick en diet med större andel fett.

Mer fett gav mer övervikt
Ju mer fett som mössen fick i sin kost desto mer åt dem och det ledde till ökad vikt med större mängd fettmassa.

Som du kan se blev mössen fetare och fetare ju mer fett de hade i sin diet upp till 60 energiprocent. Detta är en ganska viktig poäng tycker jag och jag kommer senare tillbaka till varför mössen troligen började väga mindre när de sen fick än kost med ännu mer fett.

Slutligen så testade även forskarna vad som hände när de varierade mängden socker från 5 energiprocent till 30 energiprocent. I det här fallet så satte man proteinintaget vid 25 energiprocent fettintaget vid 42 procent. De kalorierna som sen inte kom från socker fyllde man återigen på med kolhydrater.

Precis som med protein så såg man inga betydande effekter från socker på mössens kroppsvikt. De åt givetvis mer socker men mössens vikt var den samma oavsett mängden socker i dieten.

En av forskarna bakom den här studien summerade själv resultaten så här i en pressrelease:

The result of this enormous study was unequivocal – the only thing that made the mice get fat was eating more fat in their diets

Varför åt mössen mer när de åt mer fett?

Förutom att bara titta på vikt och kroppssammansättningen hos mössen så undersökte forskarna en hel del annat med. Det resultat som stack ut var när man tittade på olika delar av mössens hjärna som relaterar till belöning. Där fann man att dessa områden aktiverades betydligt mer när mössen fick en kost med mer fett. Så här formulerar man det i diskussionen till studien:

These data indicate that overconsumption of energy occurs in mice primarily because dietary fat stimulates hypothalamic hedonic systems that over-ride the homeostatic control.

Det här med att belöning från maten driver på ett ökat kaloriintag och viktuppgång är troligen ingenting nytt för dig om du brukar läsa det jag skriver. Det är huvudspåret i min bok Skitmat och jag har även tagit upp det flera gånger på i artiklar och i mina poddar.

Resultatet när det gäller fett i den här studien är därför ganska väntat. Mer fett i kosten får generellt sett även människor att gilla maten mer och äta mer kalorier över dagen.

Även det faktum att mer fett bara gav ökad fettmassa upp till ungefär 60 energiprocent är också ganska väntat. Saker och ting är nämligen sällan så goda och belönande för sig själv utan det är i kombination med annat som det brukar bli som bäst. Att ha en fet sås till pastan eller potatisen höjer vår upplevelse av maten medan att bara äta en massa fet mat likt LCHF gör att maten återigen blir mindre intressant och lockande.

Varför fann man ingen effekt alls från socker?

Ett annat typexempel här är saft där både för koncentrerad saft eller för utspädd saft inte alls är lika gott som saft med en lagom mängd vatten. Vi vill helt enkelt att drycken ska innehålla en lagom mängd socker, inte för mycket och inte för lite.

Det här med saft för oss in på nästa fråga. Varför såg man ingen höjning i belöning och ökat energiintag från socker i den här studien?

Jag vet inte och det resultatet överraskar mig lite. Jag är inte överraskad att fettmängden var det som hade störst påverkan på vikten men att socker inte hade någon inverkan alls hade jag inte trott.

En gissning jag har är att man kanske gav sockret i fel sammanhang. Att bara addera socker till vilken mat som helst gör inte nödvändigtvis maten godare eller mer belönande. Socker ska istället tillföras på ett sätt så det höjer upplevelsen av maten och kanske lyckades man inte alls med det i den här studien?

Jag har skrivit om det här med att allt socker inte är lika många gånger och då framför allt när det gäller skillnaderna mellan socker i drycker och socker i mat. Den data som finns idag visar tydligt på att socker i dryck är ett problem medan vi inte har den typen av data för socker i mat.

Jag hittade en intervju med en av forskarna bakom den här studien där han också säger samma sak. Att det finns andra studier på möss där man har sett att socker i dryck har andra effekter än socker i maten som de gav i den här studien.

Yeah so, we put sugar into the diet. There is some other data out there that suggests that if you put sugar into the drinking water it has a slightly different effect.

Det här med att socker i dryck inte ska likställas med socker i maten är någonting som jag också tryckte på i min artikel om vad vi vet kring hur socker påverkar vår hälsa, Socker, Fruktos och Hälsa.

Är effekterna från socker på lång sikt annorlunda?

Ytterligare en poäng som forskarna tar upp i sin diskussionsdel kring det här tycker jag är intressant och de är att de nämner att om man skulle utföra motsvarande deras studie på människor så skulle det innebära att man låser in dem i nio år med endast tillgång till en typ av mat.

I deras studie så såg de att mössen åt mer av maten de första dagarna när de fick mer socker men att detta sen jämnade ut sig och mössen började äta mindre av maten igen. Så socker hade en tillfällig effekt men den varade inte över hela studietiden utan bara några dagar.

Vi är människor inte möss

Det här är en otroligt imponerande studie men det finns givetvis problem med den med. Det väldigt uppenbara och största problemet med studien är att den är utförd på möss.

Det hade aldrig gått att genomföra en sådan här studien på människor då man har studerat viktuppgång vilket normalt sett tar väldigt lång tid och du får inte till den här typen av följsamhet på dem.

Rent metabolt har vi människor många likheter med de flesta andra djur och biokemin är snarlik. Möss har precis som oss insulin, leptin osv. Däremot så finns det också många betydande skillnader.

Alla de här försöken som man gjorde i studien har också utförts med vanliga pellets som mat för mössen. Proteinet var kassein, fettet var en mix gjord för att efterlikna den fördelning som i genomsnitt äts när man äter en västerländsk kost och kolhydraterna var i princip ren stärkelse och socker. Det man har studerat här alltså inte den typen av kost vi människor normalt sett äter.

Vår mat är mycket mer än bara kolhydrater, fett och protein. Vår mat kan vara kryddad på många olika sätt, den kan variera i konsistens, i hur mycket salt den innehåller och så vidare. De har sakerna har man även i tidigare studier visat även påverkar hur mycket möss äter. Det handlar alltså inte bara om förhållandet mellan kolhydrater, fett och protein. Inte ens för möss.

Så även om den här studien definitivt pekar mot att mängden fett i kosten kan vara en drivande faktor för övervikt så krävs det många fler försök bara på möss innan man kan utesluta andra faktorer. Och då är vi ändå fortfarande kvar i det faktum att det här är på möss, inte människor.

Det här är en studie på viktuppgång, inte viktnedgång

Med tanke på den trend som har varit de senaste 10 åren ungefär med lågkolhydratkost och att skulden för allting ska läggas på socker och raffinerade kolhydrater så gissar jag att många spontant tänker att de här resultaten inte alls kan gälla för människor. Numera verkar en hel del människor tro att fett inte är något problem alls.

Men förutom studier som visar att människor oftast börjar äta mindre kalorier om de är feta och börjar med lågkolhydratkost så finns det inte direkt data som säger att en diet med mycket fett är bra om man vill hålla vikten på sikt. Särskilt då inte om vi talar om en diet med en fettsammansättning likt den flesta äter idag när de inte egentligen tänker alls på vad de äter.

Det finns inte heller någon data som på något bra vis ger stöd för att fett inte skulle kunna vara ett bidragande problem till att människor har svårt att hålla vikten.

Ser man till ren epidemiologi med självrapporterat matintag så är det faktiskt en ganska genomgående trend att personer som väger mer också verkar äta lite mer fett. Här under kan du se resultatet från en sådan studie där man tittat på data från USA (2). Samma data visar ju dock också att andelen fett i kosten totalt sett har minskat något över samma tid så hos människor blir det uppenbarligen väldigt konstigt i fall man bara ska skylla på fett.

Fettintag hos kvinnor

Fettintag hos män

Tittar vi sen bara på tillsatt fett, alltså i princip oljor, smör och margarin, så är det kalorier från dessa livsmedel som är det som har ökat allra mest sen övervikten tog fart i USA.

Intag av tillsatt fett och övervikt i USA
Sambandet mellan dagligt intag av tillsatt fett och övervikt i USA över tid.

Det finns också kortsiktiga studier på människor som väldigt tydligt visar att om du tillsätter extra fett till deras kost så äter de mer, hamnar på ett kaloriöverskott och går upp något kilo i vikt på kort sikt (3). Här under kan du se två sådana exempel från studier som varat i 7-14 dagar där man hade människor inlåsta på en avdelning och verkligen kontrollerat vad de ätit.

Mer fett innebar högre energiintag
Mer fett i maten innebar att folk åt mer kalorier. Notera hur kaloriintaget och energibalansen ökar allt eftersom deltagarna fick fetare mat.

Summering

Det säger en del när en sådan här otroligt stor och väl utförd studie ändå lämnar så många outforskade frågor om vad som gäller för möss. Vad hade till exempel hänt om forskarna förändrat sammansättningen på fettet? Eller om de gett socker i form av dryck istället för i dieten? Om de testat andra proteinkällor eller mindre raffinerad stärkelse?

Vad skulle se om de testat dieterna på honmöss? Eller om de studerat vad som händer i högre ålder? Och vilken inverkan hade smaksättningen och konsistensen på maten som mössen fick?

En annan faktor som troligen är väldigt viktig som man inte kontrollerade för är energidensitet. Hos människor har man visat att energidensiteten kan ha en betydande inverkan på hur mycket vi äter vid en måltid och över några dagar. Kanske var det så att mössen helt enkelt åt mer när de fick mer fett i kosten i början eftersom energidensiteten ökade?

Hur som helst så är det här en fantastisk studie, på möss. Sen får man avgöra själv hur stor vikt man vill lägga vid resultatet. Personligen ser jag det mer som en påminnelse att vi inte ska glömma bort att fett också kan vara belönande och att det av allt att döma också kan vara en viktig bidragande orsak till övervikt, även hos oss människor.

4 thoughts on “När bara fett leder till fetma

  1. Suck…. jag är en inte speciellt sockerkänslig extremfet människa som hetsäter fläskkarré och ost men sällan kaffebröd, godis och inte dricker jag läsk heller… Och efter experiment med LCHF och Skaldeman har jag sett att för mig gäller kalorier in och kalorier ut, det gäller att hitta den begränsning av kalorier som jag står ut med. Slutsatsen jag drar av det här inlägget är att jag ska bli mer noggrann med att minska fettmängden och inte bara se till det totala kaloriinnehållet. Nu tycker jag att klimatfrågan talar emot att äta mer protein i stället, men jag kan förstås välja baljväxter och nötter, fast de sistnämnda är rätt feta.

    Så det här inlägget bekräftade en misstanke jag försökt ignorera… även om det nu handlar om möss!
    Tack för en ambitiös analys, så intressant!

  2. Mats Lagerqvist:
    Kanske är det så att kroppen hanterar olika typer av fett på olika sätt.
    dr Michael Eadesutvecklar sin teori om väsentliga skillnader mellan fett med mycket linolsyra (fetmabildande) och mättat fett som smör (skyddande mot fetma)
    https://www.youtube.com/results?search_query=dr+michael+eades

    I djurstudier har man sett skillnad mellan olika typer av fetter många gånger. Men det är då så att mättat fett är mer fettbildande. Om Eades försöker få det till annat överraskar inte då han gillar att försöka förvrida saker så det passar med vad han vill tro.

  3. Tack för en bra artikel Jacob. Det känns som att det inte var fettet i sig som gjorde att mössen gick upp i vikt utan att kosten med 60% fett var den godaste och därmed lättast att överäta av, eftersom vikten sjönk efter 60% (därmed inte uppfyller kriteriet nr 5 av Bradford Hill kriterierna för orsakssamband).

    Framgick det hur det totala kaloriintaget ändrades med de olika dieterna i studien?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *