Är träningen rolig äter du bättre efter den

Ett klassiskt omslag av Time Magazine
Träning kan leda till att folk kompenserar med mer skitmat
Träning som inte anses rolig ökar risken för att människor ska kompensera för träningen med mer skitmat

Jag har skrivit om träning och dess påverkan på hunger och matintag flera gånger om och det är ett väldigt komplext förhållande. Om du tar 100 människor och låter dem börja träna så kommer de att gå ner i vikt som grupp. Men skillnaden i svar är väldigt stor och några få människor går till och med upp i vikt när de börjar träna. Du kan läsa lite mer om detta på Träningslära.

Det här är en väldig cool artikel tycker jag där man går igenom tre olika studier som genomförts där man tittat på vilket effekt som synen på träning har på människors matintag efter träningen.

Marketing Letters, May 2014,
Is it fun or exercise? The framing of physical activity biases subsequent snacking
Werle C O.C., Wansink B, Payne C

Do consumers eat more when they exercise more? If so, the implications could ripple through the multi-billion dollar fitness and food industries and have implications for both consumers and health-care providers. Three studies—two field experiments and one observational field study—triangulate on this potential compensatory mechanism between physical activity and food intake. The findings showed that when physical activity was perceived as fun (e.g., when it is labeled as a scenic walk rather than an exercise walk), people subsequently consume less dessert at mealtime and consume fewer hedonic snacks. A final observational field study during a competitive race showed that the more fun people rated the race as being, the less likely they were to compensate with a hedonic snack afterwards. Engaging in a physical activity seems to trigger the search for reward when individuals perceive it as exercise but not when they perceive it as fun. Key implications for the fitness industry and for health-care professionals are detailed along with the simple advice to consumers to make certain they make their physical activity routine fun in order to avoid compensation.

Det man fann i den här studien var att människors matintag efter ett träningspass påverkades av hur personerna hade upplevt själva träningen. Om de såg träningen som något kul så minskade sannolikheten att de skulle äta efterrätt och annan mer belönande mat efter.

Det här är ett väldigt intressant resultat då det kan vara en delförklaring till varför vissa människor går ner mycket i vikt när de börjar träna, långt mer än om du bara skulle ta hänsyn till hur många kalorier de tränar bort, medan andra istället inte går ner något alls i vikt. Detta kan alltså bero på hur deltagarna har upplevt själva träningen. De som tyckt den varit rolig har blivit inspirerade att börja äta lite nyttigare också medan de som upplevt den som tråkig/krävande/slitsam eller liknande kan istället har belönat sig själva med lite mer skitmat efter?

En annan sak man fann i den här studien som jag också tycker är intressant är att den här effekten kunde påverkas bara av att ge träningen en ”etikett” som rolig. Så när man sa till försökspersonerna att träningen skulle vara rolig så var det mindre sannolikt att de efter träningen skulle välja mer ohälsosamma alternativ till mat. Det här säger ju också en del om hur bra Colting bidrar till den allmänna folkhälsan när han säger att träning inte är kul. Visst är det inte alltid roligt om man tränar för att presentera men ofta kan det vara både jobbigt och kul.

Eller som författarna till studien skriver i början av sista stycket:

Lastly, consumers who are contemplating beginning a physical activity routine in
order to help lose weight would be well advised to make certain they reframe it so they
see it as fun—or at least not as work or exercise

7 thoughts on “Är träningen rolig äter du bättre efter den

  1. Mycket intressant resultat och ett viktigt budskap att sprida för folkhälsan. Att det är kul ökar dessutom chansen att få kontinuitet i träningen och minska risken för uppehåll. Apropå Colting så utgår han ju aldrig från studier oavsett om det gäller kost eller träningsråd utan alltid för vad som fungerar på sig själv. Irriterande minst sagt men för vissa är det viktigare att höras och synas än att sprida vetenskapligt förankrad kunskap.

  2. Tänk att du kunde ge någon en känga den här gången också. Det är lite jobbigt att allt ska gå ut på hur bra du är och alltid klaga på någon i alla inlägg.

  3. Intressant artikel. Det är sådana här nyheter som man hoppas att den stora massan ska få ta del av. Jag håller dock inte med Maria att kängor är något negativt. Om det finns vissa som har fått en plattform och utnyttjar den på ett till viss del själviskt och felaktigt sätt (dvs hänvisar till forskningsresultat som faktiskt inte stämmer eller ngt dyl.) så är det rätt att påpeka detta. Dessa personer har nog medvind hos vissa fans ändå så att det räcker för dem.

  4. Maria:
    Tänk att du kunde ge någon en känga den här gången också. Det är lite jobbigt att allt ska gå ut på hur bra du är och alltid klaga på någon i alla inlägg.

    Är man duktig så är kängor väl befogat. Jacob kan känga så många han vill så länge det finns fler som lär sig något. Han bidrar otroligt mycket med sina analyser och slutsatser av diverse ämnen. Att träning bör vara roligt för att det ska bli ett bestående inslag i människors liv borde vilken idiot som helst fatta. Colting är iofs ingen idiot men han lär fatta det också. Med eller utan Jacobs hjälp.

  5. En irrelevant fråga för detta inlägg men, du har visat att explosiva rörelser bygger bättre styrka men finns det någon forskning på hur rörelsehastigheten påverkar hypertrofin? Är t.ex. 12 reps långsamt utförda bänkpress bättre än 12 explosiva?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *