Koffein och fotbollsspelande

Rio Ferdinand tar koffeintabletter innan match
Rio Ferdinand är en av spelarna i engelska landslaget som hade svårt att somna på grund av att han tagit koffeintabletter innan matchen mot Polen

De senaste dagarna har det varit en hel del snack om att de engelska spelarna varit tvungna att använda sig av sömnpiller eftersom de tagit koffeintabletter.

Aftonbladet har rubriken, Engelska spelarna fick sömnpiller medan Fotbollskanalen har skrivit en artikel kring där man frågat Svenska landslagets ledning om vad de tycker om detta, Blågults experter om Englands piller: Förvånande – har ingen effekt.

Användande av sömnpiller på grund av mycket användande av koffein och en hög stress i övrigt är ett vanligt problem hos idrottare. Inför OS förbjöds till och med de Australiensiska idrottarna att använda sig av sömnpiller av sitt förbund, Australian athletes banned from using sleeping pills at London Olympics. Orsaken till förbjudet var att man upptäckt att några idrottare byggt upp ett beroende till tabletterna.

Detta är givetvis ett stort problem och något som är värt att diskutera. Det jag tänkte ta upp i det här inlägget är dock de saker som tas upp i artikeln på Fotbollskanalen där Svenska landslagsstaben uttalar sig. Specifikt när de säger att det inte finns någon prestationsförbättring av koffein.

Fungerar koffein för fotbollsspelare?

Det finns en mängd studier på koffein och idrott och överlag är studierna klart positiva. Koffein förbättrar prestationen vid flera olika typer av idrotter, Koffein – ett tillskott som fungerar. Det jag tänkte ta upp här kommer istället vara studier endast ämnade för att studera just koffein och fotbollsspelande.

Det är svårare att studera effekterna av koffein på fotbollsspelande eftersom det inte är lika lätt att kontrollera som till exempel 10 km löpning. Det finns många faktorer som påverkar hur långt och hur snabbt en fotbollsspelare springer och att studera effekterna av koffein på prestationen under en faktisk fotbollsmatch är väldigt svårt.

Så alla studier där man studerat effekten av koffein på prestationen har använt sig av någon typ av protokoll där man försökt efterlikna det rörelsemönster som sker på en fotbollsplan och sen sett hur koffein påverkar den prestationen.

Studier från de 5 senaste åren

För att inte bara göra det här till en lång tråkig lista som ingen kommer läsa så kommer jag endast presentera studier från de fem senaste åren. Jag klistrar inte in hela abstrakten utan vill du läsa allt så tryck på titeln som jag gjort om till en länk.

The influence of caffeine and carbohydrate coingestion on simulated soccer performance.
Fifteen male soccer players performed two 90-min intermittent shuttle-running trials. Soccer passing skill and countermovement-jump height (CMJ) were quantified before exercise and regularly during exercise. The addition of caffeine to the carbohydrate-electrolyte solution improved sprinting performance, countermovement jumping, and the subjective experiences of players. Caffeine appeared to offset the fatigue-induced decline in self-selected components of performance.

Caffeine enhances cognitive function and skill performance during simulated soccer activity
PURPOSE: To examine the influence of caffeine on performance during simulated soccer activity. METHODS: Twelve male soccer players completed two 90-min soccer-specific intermittent running trials interspersed with tests of soccer skill (LSPT). CONCLUSIONS: Caffeine ingestion before simulated soccer activity improved players’ passing accuracy and jump performance without any detrimental effects on other performance parameters.

Effects of a caffeine-containing energy drink on simulated soccer performance.
METHODOLOGY/PRINCIPAL FINDINGS: Nineteen semiprofessional soccer players ingested 630 ± 52 mL of a commercially available energy drink (sugar-free Red Bull®) to provide 3 mg of caffeine per kg of body mass, or a decaffeinated control drink (0 mg/kg).  CONCLUSIONS/SIGNIFICANCE: A caffeine-containing energy drink in a dose equivalent to 3 mg/kg increased the ability to repeatedly sprint and the distance covered at high intensity during a simulated soccer game. In addition, the caffeinated energy drink increased jump height which may represent a meaningful improvement for headers or when players are competing for a ball.

Caffeine influences performance, muscle pain, muscle damage marker, but not leukocytosis in soccer players
Objective: To evaluate the effect of caffeine supplementation on strenuous intermittent exercise performance, perceived muscle pain, muscle damage markers and immunological response in soccer players. Methods: Twenty male professional soccer players completed a placebo-controlled double blind test protocol. Conclusions: Our results suggest that caffeine (5.5 mg.kg-1 BM) produce large reduction in pain resulting from strenuous intermittent exercise which is associated to the performance gains of soccer players.

Caffeine intake improves intense intermittent exercise performance and reduces
muscle interstitial potassium accumulation
The study consists of two studies (S1 and S2). In S1, 12 subjects completed the Yo-Yo intermittent recovery level 2 (Yo-Yo IR2) test with prior caffeine (6 mg/kg body wt; CAF) or placebo (PLA) intake. In conclusion, caffeine intake enhances fatigue resistance and reduces muscle interstitial K(+) during intense intermittent exercise.

Effects of carbohydrate and caffeine co-ingestion on a reliable simulated soccer-specific protocol
8 university-standard soccer players ingested a PLA, a 6.4% CHO or 6.4% CHO and 160 mg CAF (CHO+CAF) solution on three occasions, in a double-blind randomised cross-over design, with each trial separated by 7 days.  Skill performance during simulated soccer activity improved with CHO+CAF supplementation in comparison to both CHO and PLA. CHO+CAF co-ingestion had no ergogenic benefit over CHO in the maintenance and availability of blood glucose however, CHO+CAF co-ingestion did allow players to sustain a higher work intensity as opposed to CHO and PLA beverages as shown by elevated blood lactate levels.

Slutsats – Koffein fungerar för fotbollsspelare

Nu gjorde jag en ganska snabb sökning men jag använde mig ändå av ett par olika söktermer och studierna jag tar upp här ovanför är alla studier jag hittade. Jag har inte uteslutit någon på grund av negativt resultat eller liknande. Det är möjligt att jag missat något men troligen är det här de studier som publicerats på koffein och fotboll de senaste 5 åren.

Som du kan se är ALLA studierna positiva för en effekt av koffein på prestationen. Och ändå så får vi svenskar läsa att våra experter säger att det inte finns någon evidens för att det fungerar.

Nu ska du även tänka på att jag endast tagit upp studierna som tittat på fotboll och koffein. Där finns gott om studier med väldigt likvärdiga resultat när det gäller till exempel rugby, landhockey mm där rörelsemönstret är ganska likt det i fotboll. Där finns också studier där man använt sig av test som varit något mer generella men som ändå varit till för att simulera intensiv intermittenta idrotter likt fotboll.

Varför säger experterna att det inte fungerar?

Den första mannen de intervjuar i artikeln på Fotbollskanalen är läkare. Leif Swärd är en väldigt duktig ortoped men jag tycker inte att man ska begära att han ska vara särskilt insatt i ämnet kosttillskott. Så det tycker jag inte är något att orda om.

Men senare i artikeln har man också ställt frågor till en Henning Svendsen som tydligen är landslagets kostexpert. Han svar på frågan med bland annat följande:

Men att spelare skulle bli effektivare eller spela bättre fotboll på grund av koffeintabletter tror inte vi. Och det är ingen av de spelarna som har provat som tycker det

Så faktan bakom påståendet är att han inte tror det fungerar och spelarna har inte märkt av någon skillnad.

Hur man kan få uttala sig på det sättet när man är ansvarig för Sveriges mest uppmärksammade landslag och troligen också det landslag som svenska folket är mest engagerat i är för mig helt ofattbart. Tror han verkligen att de små effekter som kan fås från de här extra sakerna är något ”man känner själv”? Vi snackar om några få procent. En extra meter här och där. Spelarna kommer givetvis inte att märka detta själva.

I slutet på en match är man trött. Detta är universellt för alla fotbollsspelare som kämpar på en fotbollsplan. Skillnaden mellan de som kan prestera bra är inte hur trötta de känner sig utan hur mycket de har utfört innan de blir trötta.

I princip alla fotbollsspelare klarar också av att spela 90 minuter om de är vana vid tempot. Detta klarar de eftersom de omedvetet anpassar sin personliga intensitet för att klara just 90 minuter. Hjärnan känner av kroppens kapacitet och anpassar spelet därefter.

Så om du ger koffein till en fotbollsspelare är sannolikheten att denna spelare kommer känna av detta på något tydligt sätt väldigt liten. Visst kan man märka av lite pigghet innan man ska ut och värma upp men i övrigt är det små effekter som visar sig på ett sätt som är svårt för en individ att urskilja.

I England och säkerligen en väldig massa andra länder har man givetvis därför valt att använda sig av forskning och vetenskap för att styra sina beslut istället för en subjektiv känsla.

Summering

Jag hoppas att uttalandena som går att läsa i artikeln på Fotbollskanalen är gjorda för att framföra RF’s klassiska mantra ”det behövs inga kosttillskott”. Att det hela alltså mest är en fasad som man målar upp för att få svenska folket att tro att kosttillskott minsann aldrig kan göra någon extra nytta som du inte kan uppnå med vanlig kost.

Om det inte är så blir jag faktiskt lite ledsen över hur allting sköts kring det svenska fotbollslandslaget. Jag är inte så insatt i den verkliga elitverksamheten inom Svensk fotboll, men nivån när det vårt lokala förbund här i Skåne så är kunskapsnivån låg och man verkar inte ha några större ambitioner att höja den. Jag har alltid antagit att det garanterat är bättre på hög nivå men när jag läser sånt här blir jag orolig.

7 thoughts on “Koffein och fotbollsspelande

  1. Det verkar finnas en viss tillskottskräck i Sverige. Lite som den där berömda fettskräcken lchf folket alltid pratar om.

  2. Otroligt intressant artikel! Jag är själv en bandyspelare och jag tar koffein tillskott. Jag tycker att jag själv blir mer alert och ”på tå” men sen är det svårt att säga om de blir en prestationshöjande effekt. Det kan vara en placeboeffekt med men så länge jag tycker att det ger effekt så kommer jag att använda koffein innan match.

  3. Det är säkerligen som du säger Jacob. Kosttillskott har blivit nåt fult man gärna inte pratar om, men de flesta använder det ändå. Varför inte bara erkänna att visst, en del av dem funkar faktiskt? Hyckleri kallas sånt för.

  4. Ja, det är både skrämmande och frustrerande. När jag på min praktik skulle göra PP’n som skulle användas som underlag för kostföreläsningar för ungdomslandslagen på deras träningsläger så var det riktigt tufft för mig att skriva något som helst positivt om kosttillskott. Jag var glad för att jag lyckades med att få rekommendera specifika vitamintillskott för veganer, samt järntabletter för tjejer under mensen.

    Anledningen verkade dock främst vara en misstro till kosttillskottbsbranschen, och att ledarna inte vill riskera att atleterna råkar ta otillåtna preparat för att kosttillskottsföretagen smyger ner dessa i produkterna utan att deklarera för dem. Även prov av energidrycken / vätskeåterställaren som används i samband med matcher och träningar skickas till oberoende laboratorium för att testas för otillåtna substanser.

  5. Gunnar:
    Det är säkerligen som du säger Jacob. Kosttillskott har blivit nåt fult man gärna inte pratar om, men de flesta använder det ändå. Varför inte bara erkänna att visst, en del av dem funkar faktiskt? Hyckleri kallas sånt för.

    Jag håller med. Tyvärr bli konsekvensen att de här organisationerna också tappar förtroende i de frågor där folk verkligen borde lyssna på dem. Allting vattnas ur. Varför ska man lyssna på dem om x när de uppenbart har så fel om y typ…

  6. Marek: Anledningen verkade dock främst vara en misstro till kosttillskottbsbranschen, och att ledarna inte vill riskera att atleterna råkar ta otillåtna preparat för att kosttillskottsföretagen smyger ner dessa i produkterna utan att deklarera för dem.

    Att den misstron finns överlag kan man ju förstå. Men det finns tillverkare som följer samma standards som livsmedelstillverkare och till och med läkemedelstillverkare när det gäller sina produkter.

    Marek: Även prov av energidrycken / vätskeåterställaren som används i samband med matcher och träningar skickas till oberoende laboratorium för att testas för otillåtna substanser.

    Ett givet val enligt mig om vi pratar elitföreningar inom idrotter där det finns pengar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *