Dags för ännu ett inlägg där jag belyser livsmedelsindustrins agenda och hur den inte passar ihop med allmänhetens agenda om en bättre hälsa för sina invånare. Den här gången handlar det om en lång artikel i magasinet Economist om hur matindustrin förhåller sig till dagens problem med övervikt och ohälsa.
Där finns mycket läsvärt i artikeln och jag tycker att du ska läsa den om du anser att du har tid. Där finns även flera intressanta grafer som visar hur försäljningen av färdigmat ökat väldigt mycket de senaste åren i världen och den största ökningen sker i länder med stor utveckling och de närmar sig en kost som vi ätit här i västvärlden under några decennier nu.
Här tänkte jag endast ta upp en av sakerna som det berättas om i artikeln då den är väldigt talande. I slutet på 2000-talet så anställde PepsiCo en ny VD som i sin tur anställde en man vid namn Derek Yach som tidigare arbetat med tobak och hälsofrågor för WHO. Målet var att minska på mängden salt, mättat fett och socker i PepsiCo’s produkter. Alltså att helt enkelt försöka göra deras produkter mindre ohälsosamma.
Som ett led i den processen valde man 2010 att inte göra någon marknadsföring för sina produkter under Super Bowl som annars är marknadsförarnas mecka i USA. Det är mer reklam än sport egentligen och folk ser i allmänhet fram nästan lika mycket mot att få se de nya reklamerna än att få se på själva Super Bowl. Istället för att göra reklam för sina produkter började PepsiCo istället starta en kampanj för ”social causes” som de kallar det i artikeln. Precis vad det var vet jag inte.
De här besluten är ju utan tvekan positiva sett ur ett perspektiv där allmänhetens hälsa är det som är viktigast. Mindre marknadsföring av skitprodukter och istället mer pengar och uppmärksamhet till någon form av socialt positiv rörelse/organisation. Gissa vad som hände?
Aktieägarna i PepsiCo visade givetvis sitt missnöje. Och som alla aktiebolag var då PepsiCo givetvis tvungna att göra som ägarna säger. Den nya VDn fick backa tillbaka lite och Derek Yach slutade på sin position något år senare. I år när Super Bowl gick av stapeln hade PepsiCo inte bara med reklam utan de sponsrade dessutom halvtidsunderhållningen.
Berättelser likt den här tycker jag visar väldigt väl den slutliga agendan för livsmedelsföretag. Det är inte deras jobb att se till att vi äter nyttigt eller lever hälsosamt. Deras jobb är att sälja det vi köper och skitmaten som smakar väldigt gott är lätt att sälja och den ger stor vinst.

Pepsi Co vill sälja mycket skitmat till dig
Pepsi Co – målet är att sälja så mycket som möjligt för så stor vinst som möjligt

 
 

2 svar på “Kan livsmedelsföretagen ändra sin agenda?”
  1. Problemet för företagen är att där finns en efterfrågan och slutar man tillgodose den så kommer man förlora inkomst på så vis att andra företag fyller den. Marknadsför Pepsi inte sig så är sannolikheten stor att t.ex. Coca Cola plockar marknadsdelar. Något pessimistiskt kanske men efterfrågan måste ändras innan större delen av utbudet ändras.
    På tal om salt så hörde jag en podcast förra året där en livsmedelstillverkare blev intervjuad. Inom företaget la man stort fokus på att minska saltet vilket resulterade i att försäljningen rasade. Det tvingade företaget att gå tillbaka till den gamla produkten och nu, enligt honom, minska mängden salt med små mängder regelbundet.

  2. Jo, så är det ju definitivt. Och det är därför som livsmedelsföretag inte ska lämnas till att själva ”reglera marknaden” eller låta dem vara med i politiska beslut som berör mat och hälsa.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *