Kalorier är kung….

Detta blir ett väldigt kort inlägg. Jag surfade precis in på aftonbladets hemsida och såg ett debattinlägg av Inger Andersson och Ulf Bohman som var väldigt intressant.

Det som enligt mig var mest intressant är att i alla fall livsmedelsverket har insett det faktum att det är kalorierna som spelar störst roll när man vill gå ner i vikt.

Den gemensamma framgångsfaktorn är att göra av med mer energi än man tillför.

Det tror med andra ord inte på en metabol fördel av lågkolhydratskost.

I övrigt tycker jag dem är lite väl negativt inställda mot LCHF men jag kan förstå dem. Det kan inte vara lätt att ge kostråd som ska passa en hel befolkning. Särskilt inte när de hela tiden blir ifrågasatta och överdrivet kritiserade i media av folk som dessutom blandar bra påpekande med påstående som är helt felaktiga/idiotiska.

Den mest idiotiska artikel som jag stött på är den av Lars-Erik Litsfeldt där han påstår att sumobrottare är feta pga deras kolhydratsintag 🙂

5 thoughts on “Kalorier är kung….

  1. Guddi
    vid kaloriöverskott så måste det bli fett enligt dig.
    (vi lämnar det, jag tänker inte argumentera mot dig där)

    Men vid kaloriunderskott? Kan du bevisa att kroppen tar det upplagrade fettet först och inte bryter ner muskler till glukos först.
    Varför skulle inte feta kunna vara sjuka?
    ”Virus kan orsaka fetma”
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4262386.ab

  2. Nej, det måste inte bli fett. En del av det blir det alltid men det kan bli muskler eller annan vävnad med. Hur mycket det blir av varje beror på i stort sett samma faktorer som jag räknar upp nedan vid viktnedgång.

    Hur mycket kroppen tar från fettlagren och hur mycket kroppen tar från andra vävnader inkl muskler varierar beroende på flera faktorer så som gener, ålder, hur mycket fett man har att ta av, hormoner, hur stor underskott man ligger på, proteinintag, träning, näringstiming mm

    Virus är intressant, men de förklarar bara några kilon. Virusen gör inte heller att du på automatik blir tjockare utan de ökar bara sannolikheten, du flyttas en bit upp på normalfördelningskurvan över hur lätt man har att lägga på sig vikt helt enkelt. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=101895

  3. Insulin styr främst substratförbrukning. Ser man på det rent teoretiskt plan så borde insulin kunna påverka ens fördelning mellan fett och muskler vid viktnedgång.

    Dess inverkan på kroppssammansättning verkar dock vara minimal om den ens finns där. Det finns inga studier som visat att GI eller sammansättningen kolhydrater/fett påverkar kroppskonstitutionen vid viktnedgång och båda dessa faktorer påverkar ju insulinet. Det finns inte heller några studier som kunnat påvisa någon förändring i viktnedgång beroende på om man förbrukar mest fett eller kolhydrater under ett träningspass. Kroppen kompenserar för detta på längre sikt. https://traningslara.se/viktnedgang-del-iv-en-mangd-myter/

    Så i princip skulle jag svara nej på din fråga, jag tror inte att insulin påverkar själva viktnedgången om man väl ligger på en energiunderskott. Den praktiska skillnaden är i alla fall försumbar utan man ska/bör fokusera på andra saker för bästa resultat.

    Jag tror dock att insulinnivåer kan ha en viss inverkan när man ska ner på väldigt låga kroppsfettnivåer, säg <10%. Jag har dock inga belägg för det och jag skulle nog inte heller kunna ge någon väldigt bra motivering till varför :) En orsak skulle kunna vara denna, http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3294723&postcount=24

    Lågt GL i kosten har ju andra fördelar förutom kroppskonstitution så man ska ju inte skita i det bara för att det inte inverkan något nämnvärt på ens beachkropp 😉

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *