Hur du förbättrar hälsan för hemlösa personer

Låt dem spela streetfotboll 😆 Ibland undrar man verkligen varifrån de får sina forskarpengar..

Eur J Appl Physiol. 2012 Jun;112(6):2097-106.
Short-term street soccer improves fitness and cardiovascular health status of homeless men.
Randers MB, Petersen J, Andersen LJ, Krustrup BR, Hornstrup T, Nielsen JJ, Nordentoft M, Krustrup P.

This study examined the effect of 12 weeks of small-sided street soccer (2.2 ± 0.7 sessions/week) and fitness center training (0.5 ± 0.2 sessions/week) on physical fitness and cardiovascular health profile for homeless men. Exercise capacity, maximal oxygen uptake (VO(2max)), body composition (DXA scans), blood pressure (BP), and blood lipid profile were determined before and after the intervention period for 22 soccer-group subjects (SG) and 10 waiting list controls (CO). In addition, time-motion analyses, HR measurements, and pedometer recordings were performed during street soccer training and daily-life activities. During a 60 min 4 versus 4 street soccer session 182 ± 62 intense running bouts were performed; mean HR was 82 ± 4% HR(max) and HR was >90% HR(max) for 21 ± 12% (±SD) of total time. On a day without training the participants performed 10,733 ± 4,341 steps and HR was >80% HR(max) for 2.4 ± 4.3 min. In SG, VO(2max) was elevated (p < 0.05) from 36.7 ± 7.6 to 40.6 ± 8.6 ml/min/kg after 12 weeks and incremental cycle test performance was improved (p < 0.05) by 81 s (95% CI: 47-128 s). After 12 weeks, fat percentage (19.4 ± 8.5 to 17.5 ± 8.6%) and LDL cholesterol (3.2 ± 1.1 to 2.8 ± 0.8 mmol L(-1)) were lowered (p < 0.05) in SG. The observed changes in SG were different (p < 0.05) from CO and no intra-group changes occurred for CO (p > 0.05). BP was unaltered after 12 weeks (p > 0.05), but diastolic BP was lowered for all SG subjects with pre-values >75 mmHg (83 ± 6 to 76 ± 6 mmHg, n = 8, p < 0.05). In conclusion, the exercise intensity is high during street soccer and regular street soccer training can be used as an effective activity to promote physical fitness and cardiovascular health status for homeless men.

Det här danska gänget från Köpenhan producerar en väldig massa intressanta studier kring fysiologin vid fotboll. Där finns några till från samma grupp som dock inte är med som författare till den här studien som också är väldigt framstående. De jag tänker på främst är Magni Mohr och Jens Bangsbo som båda var väldigt duktiga fotbollsspelare själva. Bangsbo har till och med lirat i landslaget.

Streetfotboll - bra för hemlösa?
Streetfotboll - bra för hemlösa?

Det här gänger har också publicerat studier liknande den här där man jämfört vanlig konditionsträning två gånger i veckan mot fotbollsträning två gånger i veckan som hälsoförbättrande insats hos inaktiva män i medelåldern. Resultatet visade på lika bra eller bättre resultat för de som spelade fotboll än för de som ”bara” gick ut och sprang två gånger i veckan (1, 2, 3, 4). De här studierna är gjorda både på män och kvinnor.

Personligen tycker jag ju den här typen av studier är kul men jag undrar lite över skadefrekvensen. Min erfarenhet när det gäller grabbar/män är att de har väldigt svårt att ta de lugnt när man lägger fram en fotboll och säger att det är match så kanske väger skadekostnaderna över hälsofördelarna om man skulle använda fotboll för att försöka förbättra folkhälsan? Eller så lugnar faktiskt även män ner sig när de börjar komma upp över 40-strecket och mängden skador är då inget problem? När det gäller kvinnor är ju skadefrekvensen vid fotboll klart högre än vad den är för män. Så även där tycker jag att man får titta lite på skadefrekvensen om man skulle börja använda fotboll som en hälsointervention.

 

4 thoughts on “Hur du förbättrar hälsan för hemlösa personer

  1. Började själv tänka på skadefrekvensen när jag såg studien. Tittar man på det lokala fotbollslaget (div 5) så är det få som blivit 30+ och inte dragit på sig en eller flera knäskador under sin karriär. När det kommer till korpen så har jag ofta hört uttrycket ”slaktfotboll” även om jag själv inte sett några matcher eller vet något om vilken typ av skador som uppstår.

  2. Kul att se att du börjat tänka mer kritiskt Jacob. Är du fortfarande av åsikten att en boll i sig har magiska hälsobringande effekter?

  3. Stefan Nilsson: Började själv tänka på skadefrekvensen när jag såg studien. Tittar man på det lokala fotbollslaget (div 5) så är det få som blivit 30+ och inte dragit på sig en eller flera knäskador under sin karriär. När det kommer till korpen så har jag ofta hört uttrycket ”slaktfotboll” även om jag själv inte sett några matcher eller vet något om vilken typ av skador som uppstår.

    Det är väldigt få fotbollsspelare som håller på till 30 års ålder och inte har någon typ av kronisk skada med sig efter detta. Själv har jag problem med fotled, axel och handled på grund av fotbollen. Mycket möjligt att jag har förslitningar någon annanstans med som jag inte känner av nu men som kommer att märkas om 10 år.

    Men jag har ju spelat på hög nivå med hög intensitet under lång tid. Jag har gjort enormt många val där prestation/möjlighet att spela har fått gå före hälsan. Frågan är hur det skulle se ut för män 45+ som börjar spela fotboll endast för skojs skulle med smålagspel och där man möter vänner. Där kommer säkerligen vara skador, men kanske händer de mycket mer sällan och är mycket lindrigare? Då kanske fördelarna väger över nackdelarna. Ur ett samhällsperspektiv så kanske den ökade folkhälsan väger över de ökade sjukgymnastbesöken?

    I korpen är det hemskt ibland. Dåliga planer och dåliga fotbollsspelare med taskig koordination. Samtidigt är det ofta unga, vältränade personer som är villiga att göra det mesta för att vinna. Sen är de dåliga på att värma upp

  4. Stirling Mortlock: Kul att se att du börjat tänka mer kritiskt Jacob. Är du fortfarande av åsikten att en boll i sig har magiska hälsobringande effekter?

    Jo precis, det har jag ju påstått så många gånger 🙄

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *