Hållning – del 1

Bra hållning?

Bra hållning, vad är det och hur får man det?
Åtta av tio svenskar får någon gång ont i rygg, nacke eller axlar till följd av en kombination av ett antal olika faktorer som inaktivitet, monotont arbete och dålig hållning.

Inom sjukgymnastiken är hållning en viktig komponent man arbetar med för att minska smärtproblematik och öka välmående. och jag är av åsikten att en god hållning minimerar riskerna för olika typer av belastningsbesvär. Att inta en dålig hållning är lätt, medan att ha en bra hållning ofta kräver en hel del tid och engagemang från utövaren. Dock är det så att fördelarna med en bra hållning överväger nackdelarna med en dålig hållning. En god hållning förknippas ofta med hälsa, självförtroende, framgång, och atletism samtidigt som en nedsatt hållning kan ge motsatta signaler.

Det finns mängder med olika teorier om vad som är ”optimal” hållning och det finns även massor med olika tekniker och skolor som har sina egna koncept på hur man ska göra för att förbättra sin hållning. Nackdelen med att läsa sig till hur man intar en god hållning är att det finns en mängd individuella faktorer som påverkar ens hållning och vad dessa kan vara är svårt att utan att först göra en hållningsanalys. Detta är svårt att göra själv utan hjälp av en massa speglar och ett tränat öga så för de som verkligen känner att de vill få en individuell professionell hållningsanalys gör bäst i att kontakta en sjukgymnast.

Vad är hållning?

Hållning beskriver hur olika kroppsdelar förhåller sig till varandra och är positionen som du intar för att hålla dig upprätt mot gravitationen medan du står, sitter eller ligger. Många olika faktorer påverkar hur hållningen ser ut, exempelvis rörlighet, skelettstorlek, levnadsvanor, psykiskt tillstånd, muskelsamspel osv. Jag kommer inte fördjupa mig i detta då de individuella skillnaderna är något som är en artikelserie för sig och dessutom betydligt lättare se med ett tränat öga vid en funktionell rörelseanalys.

En persons hållning är unik och vi kan konstatera att vi ser alla olika ut och vi föds med genetiska anatomiska skillnader vilket gör att vi ärver mycket av vår kroppshållning från våra föräldrar. Dock finns en mängd yttre faktorer som påverkar hur vi kommer bära upp vår kropp. Det finns ingen perfekt hållning då det inte finns två personer med identisk hållning, däremot finns det en poäng i att sträva mot att hålla kroppen längst med lodlinjen, förutsatt att detta görs med minsta möjliga energiåtgång.

Bra hållning

Idealisk hållning är när det finns en skelett – led –muskelbalans som skyddar kroppens stödjestrukturer mot skada eller överansträngning. En bra hållning är en position där viktdistribueringen är jämn över kroppen så att ingen struktur utsätts för mer stress än någon annan, precis som en bra byggnad. Man kan göra jämförelsen med en arkitet. En arkitet måste ha gravitationen och viktfördelningen i åtanke när han/hon ritar en byggnad, för precis som en byggnad med dålig grund kommer en kropp med dålig hållning vara mindre tålig mot den yttre stress som vi ställs inför varje dag, månad och år genom livet.

Fördelen med att ha en god hållning är att minsta möjliga energi går åt till att underhålla hållningen. Dessutom kommer minsta möjliga belastning läggas på ligament och leder. En bra hållning kräver dock, som jag skrev tidigare, en del av utövaren själv. Individen i fråga behöver ha bra muskel- och ledrörlighet, starka posturala muskler och en muskelbalans mellan antagonist och agonist. Dessutom behöver man vara medveten om sin egen hållning och hur man ska göra för att korrigera denna mot en bättre hållning. Med mycket träning kan man förbättra sin hållning i stående och sittande och även liggande.

Dålig hållning

En ofördelaktig hållning gör det svårare att upprätthålla en bra balans och stabilitet. Detta kan över tid leda till en mängd olika problem som trötthet, huvudvärk, ryggont, muskelstramhet, låg självkänsla osv osv. Dålig hållning är ett för det mesta en dålig vana som kommer från felaktigt användande av kroppen. Detta är också något som sker över tid och därmed blir vanemässigt såsom när kroppen hålls i en position långt ifrån lodlinjen över en längre period så muskulaturen till slut vänjer sig vid detta tillstånd och förblir i en förlängd eller en förkortad position.

I del två kommer jag ta upp vad man kan göra för att förbättra sin hållning och varför ”sträck på dig!” inte är något bra tips.

21 thoughts on “Hållning – del 1

  1. Tack för en trevlig blogg!

    Jag undrar dock om du har du någon källa till att dålig hållning ”över tid kan tid leda till en mängd olika problem som trötthet, huvudvärk, ryggont, muskelstramhet, låg självkänsla osv osv.” eller om det bara är teori som du har? Hur ska man med säkerhet kunna veta något sånt?

  2. Joel, jag undrar över din åsikt om MBT skor. Dom ska ju som bekant (enligt deras reklam) förbättra hållningen.
    Fågel, fisk eller mitt i mellan?

  3. Hej Fredrik och tack för komplimangen!

    Nejdå, det är ingen teori jag har kommit på själv. Ett kriterium vi har på bloggen för att få posta ett blogginlägg är att det finns stöd i forskningen. Dock har du rätt i att det är svårt att veta med säkerhet att hållningen är den enda faktorn som avgör om man kommer få besvär eller inte. Som jag skrev i inledningen är det oftast en kombination av olika faktorer där hållningen är en av dessa.

    Men nu till referenser. Det finns massor, jag tog de första jag hittade.

    En stor studie på över 22000 arbetande svenskar. Här kan man läsa att det handlar om många faktorer
    Risk factors for neck and back pain in a working population in Sweden

    Här har du en review på hållning och psykosociala faktorer och smärta.

    Här är en annan om ökad svank och ryggproblematik

    För mer ingående läsning rekommenderar jag Spine
    eller Gait & posture

  4. Hej, Joel

    Tack för en mycket intressant artikel och blogg!

    Jag har tränat japansk budo i 25 år och inom Aikido, Shorinjikempo, Kendo, Iaido etc. finns en oerhörd kunskap (flera hundra år) om ämnet. Jag har vart i Japan ett flertal gånger och tränat och det pratas väldigt mycket om korrekt hållning för att hålla ett balanserat sinne och för att bibehålla hälsan. Givetvis finns det inom budon inga eller väldigt få vetenskapliga bevis men ändå mångårig erfarenhet.

    Bifogar videoclip från Shorinjikempo och Aikido.
    Bra balans med vikt på fotens främre trampdyna, väl avvägd fotplacering där kroppen hämtar kraft från golvet genom fot, knä, höft, axel och till arm i kast, slag och pareringar, avslappnade axlar, nacke och ryggrad i linje, lugn andning i magen etc. Men du kanske har en annan åsikt vilket skulle vara kul att höra?

    Shorinjikempo
    http://www.youtube.com/watch?v=H3MjnX7L17Y&feature=PlayList&p=74F6FCB135007737&playnext=1&index=6

    Aikido

    http://www.youtube.com/watch?v=CxdVF_R334U&feature=PlayList&p=BEF3BB3B1D306F70&playnext=1&index=7

    Johan

  5. Hej Johan!
    Tack för den vänliga kommentaren och kul att höra om dina erfarenheter från kampsporten! Det finns ett antal idrotter där man jobbar mycket med hållning och där en god hållning är en av grundstenarna i träningsupplägget. Jag tänker på idrotter som simhopp, gymnastik, dans och som du själv nämnde – kampsport. Du går dock med ditt inlägg lite av händelserna i förväg 😉
    Jag har hitills enbart avhandlat hållning i ett statiskt tillstånd (dvs stående rakt upp och ner) och kommer fortsätta med det under de närmsta veckorna.
    Hållning i ett aktivt tillstånd är självfallet precis lika viktigt (om inte viktigare) men jag kände att jag ville börja med ”grunden” då det alltid är där jag börjar vid en undersökning. Personen med en dålig hållning i statiskt tillstånd kommer för det mesta ha en ännu sämre position i rörelse.
    Det dröjer nog några veckor innan jag bloggar om hållning vid aktivitet, hoppas du har överseende med detta!

    Kika in senare under dagen för del 2 !

    Mvh Joel

    Håll utkik efter del 2 som kommer senare idag!

  6. Tack för svaret, Joel! Och gott nytt år!

    Jag har tidigare sett liknande studier, men tycker ändå inte att man kan dra slutsatsen att dålig hållning ger ryggont. Vad man däremot kan säga är att personer med dålig hållning oftare har ont i ryggen.

    Det är ganska lockande att tro att det ofta finns psykiska och psykosociala orsaker till ryggont. Och hållningen kan rimligen också påverkas av psykiska och psykosociala faktorer. Vidare är det inte helt otroligt att personer som har ont i ryggen kan få dålig hållning på grund av det.

  7. Ta gärna upp fenomenet med svank/ankstjärt som är übervanligt på alla som har stillasittande jobb (kontorsnissar, taxichaffisar, busschaffisar osv). Dvs lite om stretching av höftböjare för att motverka osv. Byggartumme för bloggen!

    /Peter, aka shadowfire

  8. Fredrik, bra kommentar! Gott nytt år på dig med! Jag håller med om att jag kunde varit tydligare. Lovar att svara mer utförligt på din senaste kommentar i ”Hållning – del 3” som kommer senare under dagen.

    Peter, kommer absolut ta upp det, och mycket annat! Tack för byggartummen 🙂

    /Joel

  9. Hej!

    Jag undrar lite vad man bör tänkta på när man sitter ner samt ligger ner?

    MVH

    Tom

  10. Hej,

    har alltid undrat om pectoralis major har någon betydelse för ryggens hållning?

  11. Vore tacksam om ni ville skriva något om nacken och dess muskler här på träningslära.

    MVH
    Adam

  12. ”En god hållning förknippas ofta med hälsa, självförtroende, framgång, och atletism samtidigt som en nedsatt hållning kan ge motsatta signaler.”

    Kanske kan det vara så att självförtroende ger bra hållning…

  13. Andreas:
    ”En god hållning förknippas ofta med hälsa, självförtroende, framgång, och atletism samtidigt som en nedsatt hållning kan ge motsatta signaler.”

    Kanske kan det vara så att självförtroende ger bra hållning…

    Dåligt självförtroende kan utan tvekan leda till en sämre hållning i vissa situationer. Titta ner i marken är ju ganska klassikt när man inte vågar stå på sig. Ett gott självförtroende innebär ju också att man många gånger går mer självsäkert med bättre hållning sett till ens egna förutsättningar.

    Men ett gott självförtroende i sig ger inte per automatik en bra hållning. Fråga tex Messi om det 🙂

  14. hehe 🙂 Fast jag tycker att Messi verkar ganska osäker på sig själv. Inte på hans fotbollsförmåga givetvis men på ett personligt plan.

  15. Hej, jag undrar om det är ok att jag klipper delar ur ovanstående artikel och använder det till min hemsida där jag säljer hållningsstöd?
    Mvh Magdalena

  16. Hej Magdalena!
    Det är inte okej att klippa delar. Du får gärna ta något eller några citat och sen referera tillbaka hit med länkar.

  17. Hej! Undrar vilken forskning som visar på att ”Med mycket träning kan man förbättra sin hållning i stående och sittande och även liggande.” Vad jag vet finns där inget belägg för att man med träning kan ändra på statiska hållningen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *