Forma Kroppen och maximera din prestation 2

Omslaget till boken Forma Kroppen.

Forma Kroppen och maximera din prestation 2. En av de mest populära böckerna i Sverige kring träningslära och kost har nu kommit ut i en andra upplaga. Om du är säker redan nu på att du ska köpa boken hittar du information om hur du gör det här.

Är du intresserad av hur din kropp fungerar när du tränar? Vad som händer om du äter mycket eller lite kolhydrater och hur kroppens fettförbränning fungerar? Kanske är du mer intresserad av hur eliten inom konditionsidrotterna tränar eller hur en kroppsbyggare gör för att komma i form inför tävling? Eller är det så att du vill komma igång med din egen träning, kanske tappa lite trivselvikt och samtidigt få en bra teoretisk grundkunskap på köpet? Allt det här får du svaret på i vår bok, ”Forma kroppen och maximera din prestation – om träning och hälsa på vetenskaplig grund”.

Lite information om innehåll

Omslaget till boken Forma Kroppen
Omslaget till boken Forma Kroppen. Tryck på bilden för en större version

Boken riktar sig till alla ni som inte riktigt tycker att det finns tillräckligt djupgående populärvetenskaplig litteratur, skriven på svenska, på marknaden idag. Du som känner att du vill läsa om kost och träning på en djupare nivå än vad dagens populärvetenskapliga böcker erbjuder men samtidigt inte har möjlighet eller viljan att leta upp primärkällorna kommer att gilla denna bok. Vi tar upp saker som hur kroppen omsätter energi och näringsämnen, hur den svarar på olika typer av konditions- och styrketräning, varför olika personer har olika lätt att nå önskad vikt samt praktiska råd för bulk och deff. Det, och mycket mer, kan du läsa om i boken som nu äntligen har släppts. Här har du de olika kapitlen i boken:

  1. Forma kroppen och maximera din prestation – om kost och träning på vetenskaplig grund
  2. Energibalans: Inte bara kalori in, kalori ut?
  3. Vår omsättning av kolhydrater, fett och protein
  4. Behandlas alla kalorier lika? – Om metabol fördel
  5. Lika men ändå inte – om varför vi alla inte får samma resultat av kost och träning
  6. Så påverkas du av olika kostupplägg
  7. Generell anpassning till träning
  8. Styrketräning
  9. Konditionsträning
  10. Kaloriförbrukning efter träningen (EPOC)
  11. Stretching och rörlighet
  12. Återhämtning direkt efter ett träningspass
  13. Förändring av kroppssammansättningen – Viktminskning
  14. Förändring av kroppssammansättningen – Deff i praktiken
  15. Förändring av kroppssammansättningen – Bulk i praktiken
  16. Vetenskaplig metodik och konsten att hitta bra information

Vi har, precis som här på hemsidan, lagt in referenser till allt vi tar upp i texten i alla kapitel. Totalt är det över 500 studier som vi har läst och återger till dig i boken.

Några läsares intryck av boken

När första upplagan av boken släpptes skrev BODY Magazine på sin hemsida ”Boksläppet alla träningsintresserade har väntat på” och massor av läsare har efter detta gett sin åsikt efter att ha läst boken.

Fick boken igår och blev mkt imponerad av hur genomarbetad den var! Stort Grattis till er båda!

– Arne Persson, legend inom Bodybuildingsverige

Sluta leta! Djunglen av kost- och träningböcker har fått en kung! Ligger just nu och steker i solen och njuter av ett hemskickat exemplar av den rykande färska boken Forma kroppen och maximera din prestation – författad av två skickliga killar som är några av de få personer jag alltid haft fullt förtroende till när det kommer till kost och träningsrelaterad information…  så jag kan redan nu rekommendera boken på det värmsta för så väl motionister som idrottare och tävlande – läs & lär!

– LissFit, Silver i bodyfitness under fitnessfestivalen 2009

Min första reaktion när jag läste sista ordet var. Vände mig till Veronica och sa. Är det någon bok du ska läsa, så är det den här. Tycker att den är otroligt pedagogisk och nivån är så att alla som har ett intresse av träning/kost bör förstå den. Gillar också att det inte är något hockos pockos, utan bara rakt på sakt. Fördelarna och nackdelarna får man dra själv. Även perfekt med sammanfattningen efter varje kapitel.

– Andreaz Engström, Nordisk mästare i bodybuilding 2009

Jag har plöjt igenom ett antal böcker om tränings- och kostlära de senaste åren och kvalitén på litteraturen har varit blandad. Den senaste i raden av böcker, Forma kroppen och maximera din prestation – om kost och träning på vetenskaplig grund, är utan tvekan det bästa jag har läst. Jag rekommenderar alla som vill få djupare kunskap i dessa ämnen att införskaffa Nicklas Neumans och Jacob Gudiols gedigna skrift.

– Marcus Streijffert, hela recensionen hittar du här, ”Bästa tränings- och kostboken någonsin

Detta är en av de bättre böckerna jag har läst på svenska vad det gäller träning och jag skulle rekommendera alla som är intresserade av träning och kost att införskaffa denna bok. Framförallt de som vill gå ner i vikt på ett hälsosamt sätt.

– Mattias på functionalfitness.se, hela recensionen hittar du här

En riktigt bra bok. Författarna lyckas med konststycket att på ett begripligt sätt förmedla även komplexa fysiologisk fakta. Allting är rakt igenom vetenskapligt understött. Rekommenderas starkt till alla, vare sig man är aktiv idrottare eller inte så har man nytta av den kunskap man kan åtnjuta efter att ha läst denna bok.

– Karl, recensent på Adlibris

Min svåger har fått läsa denna bok och han har jag burit med sig boken i väskan ett bra tag. I den hittar han svar på många frågor som han har gått och grubblat på länge. Det är en vältänkt och genomarbetad bok som hjälper alla intresserade att ta träningen till nästa nivå

– Bookis, hela recensionen hittar du här, ”Tips på läsning för träningsintresserade

Äntligen trillade ”Forma kroppen” ner i brevlådan. Inte nån av Bokus snabbaste leveranser. :( Nåväl, den som väntar på nåt gott… :) Min bror sa om boken ”Den förändrade mitt liv”. Tror inte många författare kan hävda detsamma. :D

– Shrinkin David lämnade denna kommentar på Tranastyrka.se, Jacobs personliga blogg För många fler åsikter rekommenderar vi att ni läser diskussionstrådarna kring boken på Kolozzeum där många lämnat sin åsikt kring boken. Här följer några citat från forummedlemmar på Kolozzeum:

Intressant bok. Jag tror de flesta vardagsmotionärer/snittgymmare har stor nytta av att plöja genom denna. Jag gillar er kritiska inställning till både nya dunderrön och gamla träningsmyter, samt att ni konsekvent backar upp era påståenden med vetenskapliga studier som ni sedan kritiskt utvärderar, det höjer trovärdigheten flera snäpp. Tack för en bra bok!

– AndreasBastard

Jag tycker att konditionsdelen är mycket bra liksom det mesta i boken. Inget extremt nytt men enkelt förklarat och framförallt ett bra förklarat avsnitt om vad som ska prioriteras om man är nybörjare kontra träningsslav. Infon går att hitta i andra böcker men styrkan med denna bok är just att man sorterat bort mycket ”runt-omkring”-info och fokuserat på det viktiga. Helt klart är boken värd ett köp!

– Tanman

Har nu nästan läst igenom hela boken och måste säga att den är väldigt bra skriven och har hjälpt mig som nybörjare att räta ut många frågetecken. Nu ska jag bara applicera alla kunskaper. Tack för en utmärkt bok.

– bagro

Gör ett försök att förklara vad det är som gör boken så bra. Det är den modernaste boken jag läst. Författarna är inte två gamla professorer som suttit på kammaren och knåpat ihop sina teorier, utan två unga killar som lärde känna varandra på ett forum. De slog sina kloka huvuden ihop och skrev en bok baserad på den senaste forskningen och gav svar på många av de frågor som dagligen tas upp på detta forum. De har koll på vad som efterfrågas och vet vilken nivå det ska presentaras på för att målgruppen ska hänga med. Denna nära kontakt mellan avsändare (författare) och mottagare (läsare) är helt nytt. This is da future!

– fredz

FAQ

1. Innehåller boken något som inte står här på hemsidan?

Där är flera saker i boken som vi inte ens har nämnt här på sidan så som det vetenskapliga stödet för olika dieter och hur de verkar påverka kroppen. Stretching och återhämtningsmetoder är också helt nya ämne. Sedan är där flera andra saker som vi endast varit inne på väldigt ytligt här så som deff i praktiken, konditionsträning och omsättning av kolhydrater, fett och protein. Detta går vi in på väldigt djupt i boken, i klass med inläggen om barfotalöpning som finns här på bloggen och faktiskt ännu mer då det inte fanns samma begränsningar i utrymme nu när vi skrev boken.

De andra delarna av boken har vi tagit upp en hel del kring här på träningslära.se och där finns vissa delar du kan komma att känna igen härifrån. Men det är många tillägg, förtydligande och uppdateringar från det som står på här. Boken gör det helt klart lättare för dig att få en bättre helhetsbild än om du läser inlägg efter inlägg här på sidan.

2. Hur lång tid tar beställningen?

Den normala leveranstiden är mellan 7-10 arbetsdagar.

3. Går det att köpa boken i någon fysisk bokhandel eller låna på bibliotek?

Det är inte vi som bestämmer detta. Det är de specifika bokhandlarna runt om i landet som bestämmer om de vill beställa in boken och samma gäller för bibliotek. Just nu känner vi inte till någon bokhandel som säljer boken i butik men frågar du dem är de ibland villiga att beställa in boken. Vi vet dock personer som påverkat sitt lokala bibliotek till att ta in boken så det kan du prova om du vill.

4. Vad är det för skillnad på forma kroppen 2

Boken som heter ”2” i slutet i bokhandeln är andra upplagan av samma bok. Det är alltså samma innehåll i princip fast det är uppdaterat med ny information, boken är genomarbetad en gång till och vi har adderat några delar i boken, bland annat finns där en ganska genomgående del kring paleo/stenålderskost. Då vi båda blivit bättre på att skriva genom åren så är också den här andra upplagan bättre skriven än den första.

Köpa boken

Boken kan du köpa från internetbokhandlare så som AdlibrisBokus och Bokliv. Det finns även en e-bok av andra upplagan om du föredrar det formatet som du både kan köpa från alla bokhandlar online. Köper du via fönstret här under köper du direkt från förlaget och priset är det bästa du kan få. Med frakt blir det dock ändå lite dyrare än hos Bokus ovan.

Forma kroppen och maximera din prestation 2 Författare: Nicklas Neuman & Jacob Gudiol ISBN: 9789176093252 Förlag: NGruppen Förlag 2014 Pocket Sidantal: 368 (med referenser) Mått: 135×210 mm

Första upplagan av boken finns också i talform för personer med lässvårigheter via Legimus.

3 thoughts on “Forma Kroppen och maximera din prestation 2

  1. Hej.

    Jag ska läsa kursen idrottsnutrition på Bergklint education och de har denna boken med som litteratur. Jag innehar dock redan första utgåvan och undrar om det är så värsta stor skillnad på dem utöver kapitlet med paleo?

    Mvh//Daniel

      (Citera kommentar)

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *