Fasta på riktigt

Idag blir det inte någon rykande färsk studie utan istället tänkte jag kort berätta om en studien från 1973 (1). Eller egentligen är det ingen studie utan en fallrapport av något som jag skulle gissa är otroligt unikt.

Mellan tidig sommar 1965 och sensommaren 1966 var det nämligen en 27 årig man som fastade helt. Vi snackar alltså om 382 dagar utan någon mat!

Stewart WK, Fleming LW.
Features of a successful therapeutic fast of 382 days’ duration.
Postgrad Med J. 1973 Mar;49(569):203-9.

A 27-year-old male patient fasted under supervision for 382 days and has subsequently maintained his normal weight.Blood glucose concentrations around 30 mg/100 ml were recorded consistently during the last 8 months, although the patient was ambulant and attending as an out-patient. Responses to glucose and tolbutamide tolerance tests remained normal. The hyperglycaemic response to glucagon was reduced and latterly absent, but promptly returned to normal during carbohydrate refeeding. After an initial decrease was corrected, plasma potassium levels remained normal without supplementation. A temporary period of hypercalcaemia occurred towards the end of the fast. Decreased plasma magnesium concentrations were a consistent feature from the first month onwards. After 100 days of fasting there was a marked and persistent increase in the excretion of urinary cations and inorganic phosphate, which until then had been minimal. These increases may be due to dissolution of excessive soft tissue and skeletal mass. Prolonged fasting in this patient had no ill-effects.

Det finns ett antal rapporter av den här typen i litteraturen men den här är den längsta jag känner till. Mannen vägde 207 kg när studien började och gick ner i snitt 0,32 kg per dag. När han skrevs ut efter 382 dagar vägde han 81 kg och han hade alltså gått ner hela 126 kg.

Vi snackar alltså över ett år utan någon mat. Det enda som mannen fick var multivitamin, vätska och tillskott av olika mineraler efter behov vilket förändrades efterhand som du kan läsa i abstraktet.

Förutom att jag tycker att detta är en helt enorm bedrift så finns det en annan orsak till att jag tar upp den här studien. Det är för att visa att vi människor inte svimmar av / kollapsar / dör om vi inte får något att äta var 3-5 timme. Kroppen kan använda lagrad energi i form av fett.

Blodsockret sjönk sakta men säkert hos den här mannen de första månaderna men efter 8 månader förblev den oförändrad. Nivån var dock väldigt låg, ner emot 1,7 mmol/L (30mg/dl) men patienten upplevde inga obehag av detta och han var uppe och rörde på sig under hela tiden. När det gäller värdet på 1,7 är jag dock lite misstänksam mot alla blodsockervärdena i den här studien. Det verkar ha varit någon form av systematiskt fel då alla värden är väldigt låga, även innan mannen påbörjade fastan.

Lite rolig (intressant?) mannen gick på toa ungefär var 37-48 dag under den här tiden. Inte mycket att tömma när man inte äter något med andra ord.

Den här typen av fasta ska man givetvis inte ge sig på utan väldigt regelbunden övervakning från läkare. Det finns faktiskt dödsfall i litteraturen med där de flesta verkar ha skett när personerna börjat äta igen och några pga av hjärtfel. Men att du inte äter något på en dag eller under några enstaka timmar ett dygn kommer inte ha någon effekt på din kropp. Vad som är en säker tid är ju svårt att säga men flera artiklar som jag hittat anger upp emot 40 dagar för friska människor (2). Lite kraftigt tycker jag och några av dödsfallen har faktiskt skett inom tre veckor. Men det visar i alla fall att du inte behöver oroa dig för en missad måltid.

Du behöver alltså inte äta ett snickers och en Coca Cola eftersom du känner att du är hungrig och det är det enda som de säljer på macken. Din kropp klarar sig fint ändå. Undantaget givetvis om du är diabetiker och insulinbehandlas, då får man se upp så inte blodsockret blir för lågt.

36 thoughts on “Fasta på riktigt

  1. Ytterligare ett bevis för att animaliskt fett inte skadar kroppen 🙂

  2. Lotta B: Ytterligare ett bevis för att animaliskt fett inte skadar kroppen

    Precis, intar du inget så kan det ju inte skada 😉

  3. Fettet han hade lagrat var väl knappast vegetabiliskt? Var tar lagrat fett vägen vid viktminskning?

  4. Lotta B: Fettet han hade lagrat var väl knappast vegetabiliskt? Var tar lagrat fett vägen vid viktminskning?

    Skojar du? Jämför du användande av eget kroppsfett med att äta animaliskt fett? Det är ju inte precis samma sak 🙂

  5. Jacob Gudiol: Skojar du? Jämför du användande av eget kroppsfett med att äta animaliskt fett? Det är ju inte precis samma sak

    Vad består lagrat fett av?

  6. Jacob Gudiol: Skojar du? Jämför du användande av eget kroppsfett med att äta animaliskt fett? Det är ju inte precis samma sak 🙂

    Det kunde ju vara intressant om du Guddi redovisar hur du anser att det skiljer sig då det når blodbanan via tarmen eller ur fettförråden i så fall??

  7. Lotta B: Vad består lagrat fett av?

    Mättat fett först och främst. Hur doseras fett när du äter en måltid jämfört med när det frisätts från fettväven?

    Ditt argument är ju lika genomtänkt som att säga att ren glukos är ofarligt att hälla i sig eftersom den här mannen (och alla andra människor) konstant går runt med glukos i blodet.

  8. Jacob Gudiol: Ditt argument är ju lika genomtänkt som att säga att ren glukos är ofarligt att hälla i sig eftersom den här mannen (och alla andra människor) konstant går runt med glukos i blodet.

    Precis. Glukos är ofarligt.

  9. Jacob Gudiol: Mättat fett först och främst. Hur doseras fett när du äter en måltid jämfört med när det frisätts från fettväven?

    Upplys mig!

  10. Räckte inte mitt förra inlägg? I den ena situationen tillför du en stor mängd på kort tid så att nivåerna av fetter i blodet förändras. I den andra situationen är det frisättning som helt är i balans med behovet där nivåerna i blodet förblir precis de samma.

    Fettet efter en måltid transporteras också runt som främst triglycerider medan fett som frisätts från fettväv frisätts främst som NEFA. Så efter en måltid ökar mängden triglycerider i blodet samtidigt som frisättningen av NEFA från fettväven minskar vilket ger lägre nivåer av NEFA i blodet. Inget av detta händer vid fasta.
    Förändring av NEFA och Triglycerider efter en måltid
    Så att jämföra fett från en måltid med fett som frisätts från kroppens egna fettlager fungerar inte. Det ena har i princip inget med det andra att göra.

  11. Ja, fasta är inte farligt på kort sikt hos hälsosamma människor men att något inte är livsfarligt är inte entydigt med att man mår bra av det. Blodsockerfluktuationer kan påverka humör hos människor även om blodsockret inte faller farligt lågt.

    Det talas ofta om att fasta inte är farligt. Men som sagt, man ska må bra av det också. Vilket ju många gör, men knappast alla. En del människor mår sannolikt bättre av att äta var 3-5:e timme i praktiken.

  12. Jens: Blodsockerfluktuationer kan påverka humör hos människor även om blodsockret inte faller farligt lågt.

    En del människor mår sannolikt bättre av att äta var 3-5:e timme i praktiken.

    Jag läste en artikel för några år sedan där dom testat just ”blodsockerdippar”, tror att försöket gjordes i sverige, dom lät ett stort antal personer fasta i 24h och varje gång nån påstod att dom fick blodsockerdipp så mätte dom värdena men dom visade inget, allt var inbildning/placebo och det gällde alla försökspersoner, samtliga var ju förstås friska dvs ickediabetiker.

  13. Complete: Jag läste en artikel för några år sedan där dom testat just ”blodsockerdippar”, tror att försöket gjordes i sverige, dom lät ett stort antal personer fasta i 24h och varje gång nån påstod att dom fick blodsockerdipp så mätte dom värdena men dom visade inget, allt var inbildning/placebo och det gällde alla försökspersoner, samtliga var ju förstås friska dvs ickediabetiker.

    Minns du om de mätte att blodsockret inte var onormalt lågt, eller att det inte hade sjunkit i förhållande till värdet en halvtimme/ timme innan?
    Martin Ingvar har jag för mig pratar om att man reagerar på en sänkning av blodsockret, även om det varit på en hög nivå innan. Men jag har inte kollat upp källan.

  14. Complete: Jag läste en artikel för några år sedan där dom testat just ”blodsockerdippar”, tror att försöket gjordes i sverige, dom lät ett stort antal personer fasta i 24h och varje gång nån påstod att dom fick blodsockerdipp så mätte dom värdena men dom visade inget, allt var inbildning/placebo och det gällde alla försökspersoner, samtliga var ju förstås friska dvs ickediabetiker

    https://traningslara.se/taubes-skitsnack-del-5-svalt-pa-cellniva/

  15. A F – ursprungsliv.nu: Minns du om de mätte att blodsockret inte var onormalt lågt, eller att det inte hade sjunkit i förhållande till värdet en halvtimme/ timme innan?

    Om du läser länken jag gav i kommentaren ovanför så ser du att de mätte både och. Ingen skillnad.

    Det finns många som påstår saker som Martin Ingvar, men forskningen på området är snällt sagt otydligt. Det är inget självklart förhållande i alla fall.

  16. Det gäller ju att äta så mycket som möjligt av ortomolekylär föda = artegen föda = ”riktig mat” med rätt mängd animaliskt fett för att må optimalt väl – som jag ser det.

    Ingående i sak om vad jag grundar det på HÄR.

  17. Hej, lite sen till matchen här men jag har en undran om fallbeskrivningen som får mig att tvivla på hur korrekt den är. Förhoppningsvis får du någon form av meddelande när en ny kommentar dyker upp på bloggen men jag kommer att klistra detta i facebook-tråden också.

    För mig känns det helt orimligt att en person kan klara sig under en så pass lång tid utan essentiella aminosyror. I fallbeskrivningen står det att han får vitaminsupplement samt jäst under fastan. Innehåller jäst essentiella aminosyror, och i så fall i tillräcklig mängd? Eller är det något annat som jag har missat?

    //Sebbe

  18. Din kropp återvinner protein hela tiden. Så när protein bryts ner till amonosyror så tar kroppen dessa aminosyror och bygger in dem i nytt protein. Det är endast en liten mängd som går förlorad. Särskilt när du varit fastande i några dagar är kroppen väldigt effektiv på detta och det är som mest bara några tiotal gram som går förlorade varje dag.

  19. Att protein återvinns är jag medveten om men jag är nog fortfarande inte riktigt helt med här. Hur länge kan man då klara sig utan essentiella aminosyror? Om man förutsätter att endast 10g går förlorat per dag under den här fastan kommer det ändå bli ett underskott på 4kg. Hur mycket av de essentiella aminosyrorna kommer användas som energisubstrat och hur mycket kommer att användas till nysyntes? Jag har inte lyckats hitta ett bra svar på det här i varken min fysiologibok (Guyton & Hall) eller när jag googlar.

    Det var ditt inlägg här som fick mig att fundera på frågan men och jag ställde den under en paneldiskussion med både dietister och läkare (kliniskt verksamma såväl som forskande) i våras. Det var en paneldiskussion ägnad åt kostfrågor men jag fick inget vettigt svar.

    Om du själv vet svaret eller vet var jag kan läsa om det skulle jag vara mycket tacksam 🙂

    //Sebbe

  20. Om du tar hänsyn till hur mycket muskelmassa och annan vävnad bestående av protein som mannen också har brutit ner under sin fasta så har han haft gott om protein att ta av.

    När du går ner i vikt utan att försöka behålla muskelmassa så består din viktnedgång av ungefär 30-40 fettfri massa. Även hos kraftigt överviktiga så ligger det ändå omkring 20 procent. Så under den här viktnedgången har han brutit ner kanske 20 kg protein.

    Svaret på din fråga skulle jag säga är att du klarar dig utan essentiellt protein så länge som du har eget att ta av. Precis som du klarar dig utan energi när du har fettlager att ta av.

  21. Hej!
    Om jag inte äter något på över sju timmar ungefär löper jag rätt stor risk att få migrän, som sedan hänger i ett par, tre dygn. Jag blir också arg när jag inte får mat… Vet du hur sådana som jag brukar reagera på att fasta ett dygn eller mer?

  22. Hej!
    Jag undrar också varför jag blir påverkad (negativt) av knappt en dags fasta. Jag antar att blodsockret är relativt stabilt eftersom jag inte äter något förrän på kvällen. Men av någon anledning, antar att det är olika hormoner som påverkas av fastan, så blir jag trött, lättirriterad och får dåligt tålamod ungefär runt fyra-tiden på eftermiddagen kanske och framåt (och då har jag gått upp kl sju på morgonen).
    Skulle vara intressant att veta vad som händer med hormonerna i kroppen vid fasta.
    Har dock inte prövat att fasta i ett par dagar för att se om det dåliga humöret/orken/tålamodet försvinner efter nån dag.

  23. Asbra artikel.
    Och sen gnäller vissa människor om att få i sig mat var 3e timme! 😉

    Ganska löjligt igentligen.
    Sen evolverades vi från apor och dom käkar inte var 3e timme heller…

    Ang överlevnad så förvånar det mig inte att detta stämmer med denna 27 åring i artikeln.

    Jag tror att det blir lätt att bli lite ”grinig” om man inte äter som man vill…
    Men vi jagar knappt mat och köper i butikerna.

    Människan har vart utan mat länge genom evolutionen, och om man inte fick tag i mat ibland… Tänker på kanske grottmänniskan och framåt..
    Så kroppen är lika anpassad som deras fast ännu bättre.

    3 veckor utan mat, lär dom flesta klara sig utan helt enkelt.
    Var 3e timme, är nån sorts myt tror jag…

    Bra artikel.

  24. Jag fastar någon gång per år.
    Mitt personliga rekord är 39 dygn utan mat.
    Bara vatten. Nu är jag igång igen på mitt 10:e dygn på den här fastan och har under den här tiden gått ner ca 8kg.
    Jag var nyfiken på om det finns intresse av att studera en persons fysiska förändringar under ca 30 dagar utan mat. Isåfall kanske det skulle kunna vara något jag skulle ställa upp på.

  25. Hej igen.
    Tänkte att jag kunde göra en uppföljning.
    30 dagars fastan tog slut och 22kg lättare.
    Nu har jag dock gått upp 7kg sedan 1okt.
    Men jag funderar på att starta en fasta till med start 1:a februari.
    Finns det intresse av att följa den av medicinskt kunniga och kanske dietister som vill göra en ny studie? Hör av er då.
    Kinghoffa@hotmail.com
    Mvh Jimmy Hoffa Lindqvist

  26. Jimmy Lindqvist:
    Hej igen.
    Tänkte att jag kunde göra en uppföljning.
    30 dagars fastan tog slut och 22kg lättare.
    Nu har jag dock gått upp 7kg sedan 1okt.
    Men jag funderar på att starta en fasta till med start 1:a februari.
    Finns det intresse av att följa den av medicinskt kunniga och kanske dietister som vill göra en ny studie? Hör av er då.
    Kinghoffa@hotmail.com
    Mvh Jimmy Hoffa Lindqvist

    När gick upp så kraftigt blev jag nyfiken på vilken kosthållning du tillämpade efter din fasta. Återgick du till normala matvanor med kost bestående av en blandning av kolhydratkost och fett eller?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *