6 thoughts on “De 50 senaste kommentarerna

  1. Skadligt att träna för mycket?

    Tydligen har en ny undersökning visat att mycket träning kan vara lika skadligt, som ingen träning alls.

    En riskgrupp är tydligen medelålders långdistanslöpare. Jag antar att i denna grupp även ingår medelålders motionscyklister som ofta cyklar långt och länge.

    Det vore intressant att få veta mer om denna undersökning.

  2. Markku Siipola: Skadligt att träna för mycket?Tydligen har en ny undersökning visat att mycket träning kan vara lika skadligt, som ingen träning alls.En riskgrupp är tydligen medelålders långdistanslöpare. Jag antar att i denna grupp även ingår medelålders motionscyklister som ofta cyklar långt och länge.Det vore intressant att få veta mer om denna undersökning.

    Hej Markku!

    Det vore bra med lite mer info om var denna studie finns publicerad. ”Ny undersökning” säger inte så mycket men kan du ge mer info om var vi kan hitta den så kommenterar jag gärna.

    Men att överdriven träningsmängd, framför allt konditionsidrott, kan ha en direkt motverkande effekt är en ganska etablerad teori. Den ökade livslängden av regelbunden fysisk träning är lite av en J-formad kurva där man vid en viss gräns snarare tar skada.

    Jag skrev om det här och du kan kolla referenserna 13, 14 och 15.

    https://traningslara.se/telomerer-och-kroppens-aldrande/

  3. Hej!
    Undra om ni kanske kan ge ett svar, fick inget begripligt svar från personalen på gymmet. Men idag när jag körde mitt normala pass på gymmet (möjligen lite tyngre vikter med längre vila mellan setten) så när jag nästan var klar började båda händerna ”domna” bort, ungefär som när man somnat med armen under huvudet och strypt blodtillförseln.
    Det är första gången jag upplever detta så jag blev lite fundersam, är det något som brukar hända eller gjorde jag något fel under träningen idag? eller finns det någon annan bakomliggande anledning till att detta fenomen kan uppstå?
    Den ända skillnaden från ett normal gympass var just att jag körde tyngre vikter med längre vila och att jag åt en hyfsat ordentlig lunch ungefär en timme innan jag gick till gymmet, i vanliga fall brukar jag bara ta ett äpple innan jag går till gymmet med ett ordentligt mål 2-3 timmar innan gympasset.

    Tack i förhand
    //
    Hampus

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *