D-vitaminbristen är stor hos Europas ungdomar

Den här studien publicerades för några dagar sen i British Journal of Nutrition. Lite förvånande att bristen är så stor även i mer sydligare breddgrader. Själv har jag svårt att tro på att det beror på för lite solljus som så vanligen brukar tas upp som orsak. Folk äter för lite D-vitamin helt enkelt. Mer lever till folket!! Billig och väldigt nyttig mat.

Br J Nutr. 2012 Mar;107(5):755-64. Epub 2011 Aug 17.
Vitamin D status among adolescents in Europe: the Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence study.
González-Gross M et al.

An adequate vitamin D status is essential during childhood and adolescence, for its important role in cell growth, skeletal structure and development. It also reduces the risk of conditions such as CVD, osteoporosis, diabetes mellitus, infections and autoimmune disease. As comparable data on the European level are lacking, assessment of vitamin D concentrations was included in the Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence (HELENA) study. Fasting blood samples were obtained from a subsample of 1006 adolescents (470 males; 46·8 %) with an age range of 12·5-17·5 years, selected in the ten HELENA cities in the nine European countries participating in this cross-sectional study, and analysed for 25-hydroxycholecalciferol (25(OH)D) by ELISA using EDTA plasma. As specific reference values for adolescents are missing, percentile distribution were computed by age and sex. Median 25(OH)D levels for the whole population were 57·1 nmol/l (5th percentile 24·3 nmol/l, 95th percentile 99·05 nmol/l). Vitamin D status was classified into four groups according to international guidelines (sufficiency/optimal levels = 75 nmol/l; insufficiency 50-75 nmol/l; deficiency 27·5-49·99 nmol/l and severe deficiency < 27·5 nmol/l). About 80 % of the sample had suboptimal levels (39 % had insufficient, 27 % deficient and 15 % severely deficient levels). Vitamin D concentrations increased with age (P < 0·01) and tended to decrease according to BMI. Geographical differences were also identified. Our study results indicate that vitamin D deficiency is a highly prevalent condition in European adolescents and should be a matter of concern for public health authorities.

Nicklas har skrivit mer om D-vitamin på Traningslara.se för er som är intresserade.

0 thoughts on “D-vitaminbristen är stor hos Europas ungdomar

  1. Det är några stycken på min BJJ-klubb som käkar D-vitmantillskott. Inga andra tabletter, utan bara just D-vitamintillskott. Jag äter bra, men lever har jag väldigt svårt att få i mig. Jag tål inte lukten. Leverpastej går bra, men så äter jag nästan aldrig bröd av ekonomiska skäl. Det blir fler ägg som mellanmål i stället. Är tillskott ett alternativ, eller hur får man annars i sig mer D-vitamin?

  2. Oskar: Jag äter bra, men lever har jag väldigt svårt att få i mig. Jag tål inte lukten.

    Personligen äter jag nog lever i snitt en gång i veckan. Det är ju väldigt nyttigt, billigt och jag tycker också det blir gott med god sås. Men jag ligger nog i överkant för vad som är okej. Jag har inte räknat på det men jag skulle gissa på att jag får i mig en väldig massa A-vitamin. Sen vet man ju inte hur det är med tungmetaller även om SLV håller ganska bra koll på vår mat här i Sverige.

    Oskar: Det blir fler ägg som mellanmål i stället. Är tillskott ett alternativ, eller hur får man annars i sig mer D-vitamin?

    Det är väldigt svårt att nå upp till bra nivåer. Fet fisk är ju ett alternativ som kan ge en liten ökning men då ska man vara flitig med att äta det några gånger i veckan. Även där dyker ju frågan om tungmetaller upp.

    D-vitamin är helt enkelt svårt att få i sig i bra mängder utan tillskott. Är man inte ute och får sol under sommaren eller åker iväg några veckor på vinterhalvåret ligger man troligen för lågt. Det är ju väldigt spritt inom alla kategorier av människor i Sverige. Särskilt yngre som troligen äter mindre fisk.

  3. Ja, lever och leverpastej är bland det mest näringstäta jag har hittat och billigt att köpa. Innehåller mycket av vanliga bristvaror som järn, folat, vitamin-D. Speciellt värdefullt för kvinnor, kanske en gång i veckan är bra dos? Jag har ca 200 g lever och fet fisk 1-2 gånger i mitt personliga kostschema eftersom båda innehåller mycket av just det som jag får i mig för lite av.

    Sen är det konstigt att personen som skrev första kommentaren inte äter bröd av ekonomiska skäl. Går du till Willys får du en enorm formfranska för ca 12 kr.

    Tack för länken Jacob, uppskattas.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *