Julklappstips 5 – Bibeln om träningsfysiologi

Omslaget till boken Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance
Bibeln om träningsfysiologi Exercise Physiology: Energy, Nutrition, and Human Performance

Dagens julklappstips är den bok som först fick mig att verkligen fastna för träningsfysiologi, . Den här boken är på hela 1100 sidor och då får du referenserna på en tillhörande CD för annars hade boken varit på ett par hundra sidor till.

Om du just nu sitter med ett stort intresse för kroppen och träning men inte har läst någon egentlig fackbok inom ämnet tidigare är det här en fantastisk introduktion.

Du hittar i princip en del om allting i den här boken. Även ämnen som kost, övervikt och träning för barn och gamla är med i boken.

Det finns många andra böcker av den här typen och orsaken till att jag rekommenderar just den här är helt enkelt för att det är den som jag har läst själv. Först hade jag upplagan från 2001 men när det släpptes en ny fem år senare sålde jag min gamla och köpte direkt in den nya och läste den med. Den allra senaste upplagan från 2009 har jag dock inte läst eftersom jag numera oftast letar information i mer djupgående böcker/artiklar inom en viss sak.

Men den här boken ger alltså en grym introduktion till det mesta som har med träningsfysiologi att göra. Alla påståenden ges med referens i texten precis som jag gör här och på Traningslara.se vilket gör att du lätt kan fördjupa dig inom ett ämne om du skulle vilja det.

Nackdelarna med boken

Det finns egentligen inga nackdelar med boken som jag kan komma på förutom att den har samma ”brist” som i princip all typ av introduktionsböcker inom träning och kost har. Då den här typen av böcker skrivs just för att ge en introduktion till ämnet och de innehåller till största delen väl underbyggda teorier. Eftersom de oftast är centrerade kring etablerade teorier får man inte så mycket av den ”senaste forskningen”. Den senaste forskningen är mer osäker, och det är ju också väldigt vanligt att den tolkas olika av olika forskare med olika hypoteser.

Det den här boken alltså ger dig är alltså istället en väldigt bred och stabil grund. Lär du dig det som står i boken kommer det vara mycket lättare för dig att förstå ny forskning och du kommer framför allt att bli mycket bättre på att urskilja skitsnack från seriös, men fortfarande osäkra, hypoteser.

Det är inte så att allt som står i den här boken garanterat stämmer. Men sannolikheten att det ska vara fel är liten och i fall det skulle visa sig vara fel är sannolikheten också låg att det får några större praktiska konsekvenser.

Pris och tillgänglighet

. För det låga priset får du alltså en bok på nästan 3 kg som utan tvekan ser bra ut under julgranen 🙂

Hela table of content för den som vill veta det:

Introduction: A View of the Past: Exercise Physiology-Roots and Historical Perspectives Interview with Dr. Charles Tipton

PART ONE: EXERCISE PHYSIOLOGY

Section 1: Nutrition: The Base for Human Performance Interview with Dr. David L. Costill

  • Chapter 1: Carbohydrates, Lipids, and Proteins
  • Chapter 2: Vitamins, Minerals, and Water
  • Chapter 3: Optimal Nutrition for Exercise

Section 2: Energy for Physical Activity Interview with Dr. John O. Holloszy

  • Chapter 4: Energy Value of Food
  • Chapter 5: Introduction to Energy Transfer
  • Chapter 6: Energy Transfer in the Body
  • Chapter 7: Energy Transfer in Exercise
  • Chapter 8: Measurement of Human Energy Expenditure
  • Chapter 9: Human Energy Expenditure During Rest and Physical Activity
  • Chapter 10: Energy Expenditure During Walking, Jogging, Running, and Swimming
  • Chapter 11: Individual Differences and Measurement of Energy Capacities

Section 3: Aerobic Systems of Energy Delivery and Utilization Interview with Dr. Loring B. Rowell

  • Chapter 12: Pulmonary Structure and Function
  • Chapter 13: Gas Exchange and Transport
  • Chapter 14: Dynamics of Pulmonary Ventilation
  • Chapter 15: The Cardiovascular System
  • Chapter 16: Cardiovascular Regulation and Integration
  • Chapter 17: Functional Capacity of the Cardiovascular System
  • Chapter 18: Skeletal Muscle: Structure and Function
  • Chapter 19: Neural Control of Human Movement
  • Chapter 20: The Endocrine System: Organization and Acute and Chronic Responses to Exercise

PART TWO: APPLIED EXERCISE PHYSIOLOGY
Section 4: Enhancement of Energy Capacity Interview with Dr. Bengt Saltin

  • Chapter 21: Training for Anaerobic and Aerobic Power
  • Chapter 22: Muscular Strength: Training Muscles to Become Stronger
  • Chapter 23: Special Aids to Exercise Training and Performance

Section 5: Exercise Performance and Environmental Stress Interview with Dr. Barbara Drinkwater

  • Chapter 24: Exercise at Medium and High Altitude
  • Chapter 25: Exercise and Thermal Stress
  • Chapter 26: Sport Diving
  • Chapter 27: Microgravity: The Last Frontier Section 6: Body Composition, Energy Balance, and Weight Control Interview with Dr. Claude Bouchard
  • Chapter 28: Body Composition Assessment
  • Chapter 29: Physique, Performance, and Physical Activity
  • Chapter 30: Overweight, Obesity, and Weight Control

Section 7: Exercise, Successful Aging, and Disease Prevention Interview with Dr. Steven N. Blair

  • Chapter 31: Physical Activity, Health, and Aging
  • Chapter 32: Clinical Exercise Physiology for Cancer, Cardiovascular, and Pulmonary Rehabilitation On the Horizon Interview with Dr. Frank Booth Molecular Biology: A New Vista for Exercise Physiology

15 thoughts on “Julklappstips 5 – Bibeln om träningsfysiologi

  1. Bra tips, även om just den här boken verkar rätt tung så skulle de flesta inom branschen, både tränare, motionärer och aktiva att gynnas av att lära sig mer om principerna bakom för att bättre kunna välja och utvärdera metoderna de använder.

  2. Vilket tips! Tack!
    Låter som att om man kombinerar den med ”Supertraining” av Siff & Verkoshansky så har man det mesta man behöver.

  3. Jakob Richloow: Bra tips, även om just den här boken verkar rätt tung

    Det tar lite tid att läsa igenom den ja 🙂 Men det där finns en bra index och man kan använda den som uppslagsbok om man vill med. Själv ser jag dock en tjusning i att läsa delarna där jag egentligen inte är särskilt intresserad. Det är ju då man lär sig nya saker som man annars troligen inte hade försökt hitta svaret på själv. Sen helt plötsligt, några månader senare, har man nytta av kunskapen 🙂

  4. Henrik Svedlund:
    Vilket tips! Tack!
    Låter som att om man kombinerar den med ”Supertraining” av Siff & Verkoshansky så har man det mesta man behöver.

    Väldigt bra böcker. Problemet är att ingen av dem egentligen ger något som du direkt kan använda praktiskt. Så är du inte van vid både konditionsträning och styrketräning och rört dig inom dessa kretsar behöver du nog också läsa mer praktiska böcker med så du får en liten inblick i hur man tar teorin till praktik.

  5. Jacob Gudiol: Väldigt bra böcker. Problemet är att ingen av dem egentligen ger något som du direkt kan använda praktiskt. Så är du inte van vid både konditionsträning och styrketräning och rört dig inom dessa kretsar behöver du nog också läsa mer praktiska böcker med så du får en liten inblick i hur man tar teorin till praktik.

    Kommer det kanske ett julklappstips på en mer praktisk bok? Eller får kan jag önska mig ett sånt tips?

  6. Kan varmt rekommendera denna bok ! Den används bland annat som kurslitteratur till kursen i Fysiologi på Tränarprogrammet vid Örebro Universitet.

  7. Den är kursbok för Träningsmetodiken på sjukgymnastutbildningen i Lund också som vi läser tillsammans med fysiologin och då har en annan sjukt intressant bok ”Vander¨s Human Physiology” om man vill nörda ner sig lite i det också.

  8. ”Periodization” av Bompa och Haff är en annan klassiker. Investerade nyss i senaste utgåvan. Där finns en hel del praktiska tips på olika sätt att periodisera i olika idrotter.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *