Barn, ungdomar, fotboll och styrketräning

Igår höll jag en kortare föreläsning för Helsingborgs fotbollsallians på temat styrketräning för unga fotbollsspelare. Efter föreläsningen var det några som kom fram och frågade om de kunde få mina bilder senare så jag tänkte att jag lägger upp dem här.

Jag valde ett litet annorlunda upplägg på den här föreläsningen där jag började med att berätta mest om toppen, vad som krävs på högsta nivå, för att sen gå ner till grunden och slutligen på skadeförebyggande träning som i alla fall till viss del får räknas som styrketräning.

Den här föreläsningen tog jag inte fram för någon utbildningen eller med tanken att jag skulle lägga upp den här så där är kanske en del som är svårt att förstå. Där var också många videoklipp med exempel på övningar som inte finns med i filen jag lägger upp här. Men där är säkert intressant information. Mycket som går igenom från min föreläsning om barn och styrketräning för idrottsmedicin syd i våras, Barn och styrketräning – en kort presentation.

Det om nog inte kommer igenom så bra när man bara tittar på bilderna är att jag anser att styrketräning för att förbättra prestationen är något som sällan lämpar sig för unga fotbollsspelare. Om de endast tränar säg 3 gånger i veckan ska den tiden läggas på att träna fotboll. Uppvärmningsdelarna och den skadeförebyggande träningen tycker jag alltid ska vara med. Helt enkelt för att de inte bara gör att barnen kan vara med och träna mer och slippa skador men främst för att skador på fotled och knäled kan ge stora besvär i framtiden.

Styrketräning med målet att förbättra prestationen tycker jag att man kan lägga in när det handlar om mycket mer träning än så eller när man kommer upp i övre tonåren.

Styrketräning för unga fotbollsspelare
En kort presentation om styrketräning för unga fotbollsspelare. Tryck på bilden för att ladda ner en pdf

Själva bildena från föreläsningen kan du ladda ner här. I slutet av föreläsningen rekommenderar jag flera informationskällor. Först och främst knäkontroll som visat sig fungera väldigt bra för att minska antalet korsbandsskador hos unga tjejer som spelar fotboll. Det är inte testat på någon annan grupp ännu. Personligen tror jag dock att det även borde fungera på andra grupper även om jag inte tror att effekten kommer vara lika stor. Hur som helst finns knäkontroll att ladda ner som gratis applikation både i appstore och på google play.

Jag tar även upp FMARC 11+ som är ett ganska omfattande uppvärmingsprogram framtaget av FIFAs medicinska team med syftet att främst minska på antalet skador inom fotbollen men eventuellt även förbättra prestationen. När det gäller minskat antal skador finns det några studier som visat att det fungerar bra. När det gäller prestation är resultaten mer tveksamma. Hur som helst är det bra övningar att använda sig av under uppvärmningen, särskilt med barn och ungdomar. All information kring 11+ finns på FIFAs hemsida.

Och till sista mitt inlägg kring finnen / nordic hamstring och studien som visade hur det minskade antalet skador i baksida lår med ungefär 60 procent, Minska risken för hamstringskador med 60 procent.

1 thought on “Barn, ungdomar, fotboll och styrketräning

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *