Är viktväktarna den diet med bäst resultat?

Viktväktarna ger bättre resultat än normal överviktsvård

Viktväktarna ger bättre resultat än normal överviktsvårdFör två dagar sen publicerades ytterligare en översiktsartikel på långtidsresultaten för olika dieter med målet viktnedgång. Det har publicerats väldigt många artiklar av den här typen det senaste året och även om jag har berättat kort om de flesta på twitter och facebook så har jag valt att inte skriva ett inlägg om så många av dem eftersom deras resultat är i princip identiska. Jag och Ola skrev om en meta-analys och gjorde även en egen i inlägget Lågkolhydratkost mot fettsnål kost – en meta-analys på träningslära och slutsatserna där stämmer fortfarande.

Beroende på utförandet på de olika översiktsartiklarna så skiljer sig utfallen något men om det blir statistiskt signifikant skillnad i någon översiktsartikel så är det ett resultat som ändå i praktiken inte är särskilt betydelsefullt.

Orsaken till att jag ändå kort tänkte skriva om den här nya översiktsartikeln är för att de har samlat in data och redovisat resultatet på ett lite annorlunda vis vilket i alla fall gör resultatet intressant och nytt på något sätt.

Atallah R, Filion K.B, Wakil S.M, Genest J, Joseph L, Poirier P, Rinfret S, Schiffrin E.L, Eisenberg M.J
Long-Term Effects of 4 Popular Diets on Weight Loss and Cardiovascular Risk Factors – A Systematic Review of Randomized Controlled Trials
Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes Published online before print November 11, 2014,

Background: We conducted a systematic review to examine the efficacy of the Atkins, South Beach, Weight Watchers (WW), and Zone diets, with a particular focus on sustained weight loss at ≥12 months.
Methods and Results: We systematically searched MEDLINE, EMBASE, and the Cochrane Library of Clinical Trials to identify randomized controlled trials (RCTs) published in English with follow-up ≥4 weeks that examined the effects of these 4 popular diets on weight loss and cardiovascular risk factors. We identified 12 RCTs (n=2559) with follow-up ≥12 months: 10 versus usual care (5 Atkins, 4 WW, and 1 South Beach) and 2 head-to-head (1 of Atkins, WW, and Zone, and 1 of Atkins, Zone, and control). At 12 months, the 10 RCTs comparing popular diets to usual care revealed that only WW was consistently more efficacious at reducing weight (range of mean changes: −3.5 to −6.0 kg versus −0.8 to −5.4 kg; P<0.05 for 3/4 RCTs). However, the 2 head-to-head RCTs suggest that Atkins (range: −2.1 to −4.7 kg), WW (−3.0 kg), Zone (−1.6 to −3.2 kg), and control (−2.2 kg) all achieved modest long-term weight loss. Twenty-four-month data suggest that weight lost with Atkins or WW is partially regained over time.
Conclusions: Head-to-head RCTs, providing the most robust evidence available, demonstrated that Atkins, WW, and Zone achieved modest and similar long-term weight loss. Despite millions of dollars spent on popular commercial diets, data are conflicting and insufficient to identify one popular diet as being more beneficial than the others.

Innan vi tittar på resultatet i den här översiktsartikeln ska det noteras att de endast har tittat på dieterna Atkins, viktväktarna, Zone och South Beach i den här studien. Deklassiska dieten med omkring 30-35 E% fett har de kallar för ”usual care” i det här upplägget och den har fungerat som kontrollgrupp i deras jämförelser.

När det gäller resultatet kan vi börja med att titta på den sista raden i abstraktet som jag också fetat. Den summerar forskningen väldigt tydligt. Det finns ingen testad diet som imponerar på något sätt om du undersöker den i minst ett år. Problemet med alla dieter är följsamhet och ingen diet verkar bättre än någon annan på den punkten och så länge följsamheten är bra verkar alla dieter fungera i princip lika bra. Något som visas väldigt tydligt i grafen här under som jag skrev om i inlägget, Olika dieter vs följsamhet oavsett diet.

Bättre följsamhet ger bättre viktnedgång i studier
När deltagarna delades in efter vilken diet de hade blivit tilldelade såg man ingen skillnad i viktnedgång (vänster). När man istället tittade på deltagarnas resultat i förhållande till hur bra de följde sin respektive diet såg man att bättre följsamhet gav bättre viktnedgång, oavsett diet.

Det som ändå gör den här studien lite intressant är att man gjorde två olika undersökningar. Den ena undersökningen var den som tidigare översiktsartiklar också gjort. Man tittade på skillnaden mellan olika dieter i studier där dieterna hade ställts mot varandra. Så om man ville se om lågkolhydratkost eller Zone var bäst så jämförde man endast resultaten från alla studier där både lågkolhydratkost och Zone hade funnits med.

Den här typen av jämförelse är utan tvekan den mest rättvisa. Som jag och Ola skrev i vårt inlägg på träningslära är det nämligen så att viktnedgången med samma diet kan skilja sig väldigt mycket mellan olika studier. Det som har haft en effekt då är istället hur bra stöd som deltagarna i studien har fått på olika vis. I vissa studier får de en del av sin mat från forskarna. I andra får de träffa eller prata med en dietist eller läkare mer regelbundet. I andra har man lite matlagningskurser och så vidare.

I den studien valde man dock att också titta på vilka resultat de olika dieterna hade gett i alla studier där man kunde hitta att dieten testats i jämförelse med ”usual care”, alltså en diet som är väldigt lik de kostråd vi har här i Sverige och som är gemensamma för de flesta länder i världen. Det här resultatet visade att viktväktarna var den enda diet av de man undersökte där deltagarna gick ner mer i vikt över ett år jämfört med kontrollgruppen. I tre av fyra studier hade faktiskt viktväktarna vunnit jämförelsen.

I den här studien var man strikt när det gäller vad som skulle räknas som Atkins så det är inga studier med där man inte följder upplägget i Atkins. Därför var det endast tre stycken studier med där man jämfört Atkins mot kontrollgrupp som ätit enligt dagens kostråd. Det finns dock inte, även om man inkluderar alls studier som på något sätt kan räknas som lågkolhydratkost, studier där lågkolhydratkost gett bättre resultat än råd enligt dagens kostråd efter ett år. Det som finns är Shai et al (1) där atkins gav signifikant bättre resultat än lågfett efter ett år men inte bättre än medelhavsdieten. Och så en nyligen publicerad studie (2) där målet egentligen inte var viktnedgång och gruppen som fick tilldelat en kost likt dagens kostråd fick ingen kaloribegränsning att följa vilket annars är standard.

Lista på de studier som jämfört lågkolhydratkost mot en kost lik dagens NNR som varat över ett år
Lista på de studier som jämfört lågkolhydratkost mot en kost lik dagens NNR som varat över ett år. Den allra senaste studien nämnd i texten här ovanför är inte med. Den här tabellen är från inlägget på Träningslära som jag länkade till i första stycket.

I studierna på viktväktarna här ovanför har dock uppläggen varit orättvisa. De som har blivit tilldelad ”usual care” har inte fått lika många möten och informationsträffar som de som fått följa viktväktarna. Så att viktväktarna har vunnit i 3 av 4 studier kan lika väl bero på att de fått bättre stöd, inte en bättre diet.

Summering

Så det här var alltså ytterligare en översiktsartikel som visar på samma sak som tidigare. Det finns inga meningsfulla skillnader efter ett år när det gäller viktnedgång och de som följer sin diet, oavsett vilken, får bättre resultat än de som inte följer sin diet.

Det som var lite nytt med den här studien var att de på sätt och vis ”räknat studier” där någon av dieterna de tittat på jämförts med den vanliga behandlingen som oftast ges. Och i den här jämförelsen fann de alltså att viktväktarna tenderar att ge bättre resultat över ett år vilket inte gäller för Atkins (verkligen Atkins då). Som jag nämnde är det här dock troligen mest ett resultat av att du får mer stöd om du går på viktväktarmöten varje vecka jämfört med att någon bara ger dig några enstaka föredrag och sen ska du klara dig själv vilket var upplägget på studierna där viktväktarna vann.

6 thoughts on “Är viktväktarna den diet med bäst resultat?

  1. Så skitmat (Viktväktarna) funkar precis lika bra för viktnedgång som andra dieter så länge man anpassar kaloriintaget. Jag ser inte att det kan finnas nån annan hake i det synsättet.

  2. Haken skulle väl i så fall vara att om du följer viktväktarna så kommer du ganska snart märka att dina poäng blir svåra att hålla om du äter mycket skitmat. Så de förbättrar garanterat sin diet de med.

    Men till sist är det givetvis kalorierna som spelar störst roll. Ingen sund människa som ifrågasätter det.

  3. Självklart kalorier.

    Men intressant att följsamhet är så avgörande.

    Slutsatsen borde bli att skapa kostråd som är enkla (och kanske lustfyllda) att följa.

  4. Tack för ännu ett grymt inlägg.
    Jag hade lite problem med att läsa följande mening och var tvungen att läsa den några gånger
    ”Det finns dock inte, även om man inkluderar alls studier som på något sätt kan räknas som lågkolhydratkost, studier där lågkolhydratkost gett bättre resultat än råd enligt dagens kostråd efter ett år.”

    Budskapet är bra och borde vara formulerat så enkelt att även troende LCHFare tolkar det rätt 😀

  5. Martin: Budskapet är bra och borde vara formulerat så enkelt att även troende LCHFare tolkar det rätt

    Så alla vi troende LCHFare som kämpat hela våra liv och äntligen hittat en kost som får oss att må bra och som dessutom är lätt att följa (8 år för min del nu), den ska vi överge för att några av era utvalda tveksamma studier inte ligger i linje med våra erfarenheter? Logiskt! Jag ska direkt gå över till att äta viktväktarskitmat. Så länge jag inte äter mig mätt får jag ju tydligen enorma hälsofördelar i och med viktminskningen.

  6. Om det är så du tolkar det så är du korkad gustaf. Budskapet är givetvis att LCHFare bör fatta att deras diet inte är bäst för alla och att det inte är något magiskt med kolhydrater som gör att de styr vikten upp och ner för alla människor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *