Nyhetsbrev från Träningslära.se

Tack för att du har skrivit upp dig på mitt nyhetsbrev. Tanken med det här är att jag ska uppdatera dig ungefär en gång var annan vecka. Det kommer främst att handla om vad jag har producerat den senaste tiden men jag tänker också att tipsa om några bra artiklar eller podcast som jag själv har läst eller lyssnat på sen senast.

Nu kommer du inte att missa någonting större

Tidigare har jag använt mig av sociala medier för att försöka nå ut till mina följare när jag producerat någonting nytt men spelreglerna har ändrats och trots att jag har fler följare så är det färre som faktiskt få se det jag lägger upp. Till exempel kan en ny artikel som jag delar på facebook ibland bara ses av 5 000 – 10 000 personer trots att jag har nästan 50 000 följare där.

Generellt sett så kan man säga att ju mindre ”viral” artikeln är desto färre personer är det som kommer att se den. Inom träning, kost och hälsa är det dock mer ofta ett problem/fel i innehållet när någonting är viralt av den typen.

Så jag har startat det här nyhetsbrevet för alla er som inte vill missa någonting.

Om du har vänner, arbetskamrater eller egna följare som du också tror skulle kunna ha nytt av detta nyhetsbrev så tips dem.

Nya artiklar av Jacob
Jonas Colting och Martina Johansson poddar om mig – en granskning
Jonas Colting och Martina Johansson poddar om mig – en granskning
Jonas Colting och Martina Johansson har poddat och diskuterat "Om hur skev forskning blir till sanning”. De nämner då mig, Jacob Gudiol, flera gånger om som exempel på någon som tolkat allting fel så jag bestämde mig för att titta på vad det är som de säger. Låt oss titta på vad som sagts och påstås...
Läs mer på träningslära →
Insert alt text here
Den största studien hittills på lågkolhydratkost är klar och den visar inget nytt
En interventionsstudie där man testat två olika dieter mot varandra under ett år: endast 20 gram kolhydrater per dag, och med endast 20 gram fett per dag.
Läs mer på Tyngre →
Podcasts och video
Fördelar och nackdelar med koffein innan träningen
Förmågan att kunna prestera även när man känner negativa känslor
Daniel Ekvall, idrottspsykolog som jobbar för Svenska fotbollsförbundet och i IFK Norrköping, gästar hur svenska fotbollslandslaget laddar upp inför VM i sommar och hur en idrottspsykolog jobbar för att försöka förbättra idrottares prestation när deras känslor arbetar emot dem
Tyngre Träningssnack, avsnitt 122 →
Insert alt text here
Lär du dig om nutrition eller om en religion?
Det är svårt att orientera sig när det gäller nutrition och ser man inte upp är det lätt att man hamnar i en bubbla där vetenskap och diskussion börjar tyna bort.
Tyngre Träningssnack, Avsnitt 121 →
Fungerar koffein bara för den med rätt gener?
Fungerar koffein bara för den med rätt gener?

Senaste avsnittet av podcasten Tyngre Träningssnack. I det här avsnittet tar vi bland annat upp huruvida koffein bara fungerar för vissa personer med rätt genomuppsättning och i fall vissa med andra genuppsättningar rent av kan prestera sämre med koffein. Vi diskuterar även rekommendationerna för fysisk aktivitet som troligen kommer att uppdateras snart samt gör en kort återkoppling till ett tidigare avsnitt som handlade om senaste studien från NuSI.

Tyngre Rubriker, avsnitt 78 →
Hur mycket protein är det vettigt att äta vid en måltid?
Hur mycket protein är det vettigt att äta vid en måltid?
Veckans avsnitt av Tyngre Rubriker innehåller bland annat nästan allting som är värt att veta kring proteinintag!
Tyngre Rubriker, avsnitt 77 →
Guddi på radion
Guddi på radio
Jag var gäst hos Alex och Andreas i deras podcast. Immunförsvar, stretching eller träning för bättre hållning kombineras med frågan om jag någonsin funderat oxå att bli lärare tas bland annat upp
Tyngre Radio, avsnitt 363 →
Andra bra artiklar och podcast
Intressant innehåll som inte är skapat av mig
The keto diet, explained
Vox gör en bra genomgång kring vad vi faktiskt vet när det gäller ketogena dieter och vikt idag
Läs hela hos Vox →
The Made-Up Story About How Big Sugar Shifted the Blame to Fat
Jag har skrivit om det här redan på Träningslära men i den här artikeln berättar forskarna själva om sina resultat och de har med lite ytterligare uttlanden och information som inte fanns med i deras publikation i Science
Läs hela hos Slate →
How Strength Training Makes You Faster
Bra överblick kring hur styrketräning kan hjälpa konditionsidrottare att prestera bättre
Läs hela hos Outside Magazine →
Why do dieters succeed or fail? The answers have little to do with food.
Ytterligare artikel i Vox där man har intervjuat deltagare i en stor viktnedgångsstudie för att försöka ta reda på varför de lyckades eller inte lyckades med sin diet
Läs hela hos Vox →
Från arkivet
Äldre artiklar och podcast som fortfarande är aktuella
Viktnedgång, del V – Myter och en granskning av vanliga påståenden
Det här är del 5 i en artikelserie kring viktnedgång och i de fyra första delarna har jag berättat om de sakerna som verkligen är viktigast att tänka på när du ska gå ner i vikt
Läs artikeln på Träningslära →
Kost och näring för idrottande ungdomar
Kost och näring för idrottande ungdomar
Att äta en bra kost är viktigt för en idrottare om man konsekvent vill kunna prestera på bästa möjliga nivå. Något som däremot är ännu viktigare är att bibehålla en god hälsa på lång sikt och för att minska risken för övervikt både i ung ålder och under senare delar av livet. 
Läs artikeln på Träningslära →
Twitter Instagram
Ändra din prenumeration    |    Visa online
Träningslära - Gudiol AB
Erik Dahlbergs Gata 44
Copyright Träningslära - Gudiol AB