Fysisk aktivitet och hälsa…

  • Mejla till en vän

Motion har traditionellt sett alltid setts som en viktig del av ett hälsosamt liv. Motion har också sett som en naturlig del att inkludera när man vill gå ner i vikt och leva ett mer hälsosamt liv.

De senaste åren har dock motionens roll börjat ifrågasättas. Denna ”kritik” har kommit från flera håll och gäller oftast att man inte kommer gå ner i vikt av att endast börja motionera. Senast i raden är Fredrik Nyström som i en artikel i aftonbladet säger att det är bättre och billigare att skriva ut medicin.

Det finns ett visst fog bakom kritiken och även vi här på traningslara.se trycker ju på att maten är det absolut viktigaste när man går ner i vikt (mer om detta i inlägget viktnedgång, del I). Att kritiken kommit till beror nog på att det finns en övertro hos folk på motionens effekt när man vill gå ner i vikt. Tyvärr så blir det lite som det brukar bli inom träning och kost när något har lyfts upp för mycket. Pendeln svänger och helt plötsligt så ses den faktor som några år tidigare var det bästa på jorden som något totalt värdelöst.

Syftet med den här artikeln är att ge lite motvikt så att pendeln inte svänger för mycket hos våra läsare när det gäller motion. Bara för att motion länge haft en lite väl glorifierad plats när det gäller viktnedgång och den bör ”tonas ner” en aning så är det väldigt dumt att utesluta motion eller att förringa dess effekter.

Jag har tidigare skrivit en hel del kring motion och viktnedgång och de fördelarna som finns. Istället för att skriva om sakerna så ger jag här referenser till de tidigare inläggen men en kort beskrivning om vad jag tar upp i varje.

I detta inlägg kommer jag att gå igenom de mer allmänna hälsofördelarna från motion.

Motion och livslängd

Framsidan av BJSM nummret som tar upp riskerna med för lite motion

Framsidan av BJSM nummret som tar upp riskerna med för lite motion

Tidigare i år så släppte tidskriften British Journal of Sports Medicin ett temanummer där man tittade på fysisk aktivitet, dess effekter på hälsan och hur vården ska kunna bli bättre på att få folk att motionera mera.

Jag kommer i detta inlägg redogöra för olika delar i hela detta nummer och nöjer mig med att ange referens till numret i fråga som publicerades i januari 2009 (Volume 43, Number 1).

Tidskriften börjar med en artikel som de kallar för warm-up: Physical inactivity – The Biggest Public Health Problem of the 21st Century. Som titeln säger så tar man i artikeln upp att fysisk aktivitet under de senaste åren gått om övervikt, rökning, högt blodtryck och diabetes som den största orsaken till tidig död i befolkningen.

Grafen här under till höger visar resultaten i grafisk form. CRF står för Cardio Respiratory Fitness, dvs syreupptagningsförmåga som man mätte upp med hjälp utav ett maximalt test på löpband. Testerna utfördes i samband med en väldigt stor pågående studie kallad Aerobics Center Longitudinal Study (ACLS) där man testat bland annat CRF hos över 53 000 människor för att sen se hur tidigt de dör.

För lite motion är den största riskfaktorn för ohälsa

Grafen visar en uppskattning av hur många dödsfall som hade kunnat undvikas om en viss riskfaktor hade åtgärdas. Man ser att den riskfaktor som är viktigast att åtgärda är syreupptagningsförmåga (CRF)

Den viktigaste faktorn för att få dagens befolkning friskare är alltså inte att få dem att äta mer frukt & grönt, gå ner i vikt eller minska på sockerintaget utan det är att få folk mer fysiskt aktiva. Nu är detta en studie och om man utför en studie på ett annat sätt så kanske procentsatserna som visas i grafen ändras något, men den fysiska aktiviteten spelar hur man än vrider och vänder på det en stor del i folks hälsa och att gå ut med rådet att folk inte behöver motionera eller att motion skulle vara farligt är oansvarigt. Alla aktiviteter är inte för alla men man kan alltid hitta en aktivitet som passar.

Övervikt, hälsa och motion

Ett annat vanligt argument nuförtiden som använda av folk som försöker promota olika dieter är att eftersom många normalviktiga idag råkar ut för hjärt- och kärlproblem så måste det vara vår kost och inte vår brist på motion som är orsaken. Argumentet håller inte riktigt vatten rent logiskt, men jag tänkte ändå titta lite närmare på det.

Som sjukgymnast så stöter jag nuförtiden ganska ofta på personer som är smala och normalviktiga, men som man vid undersökningen märker är väldigt svaga och dåligt tränade. En term som används inom träningskretsar ibland är ordet smalfet där man syftar på just en sådan här person.

Om man ska ta det mest förekommande exemplet så är det en kvinna med smala ben, tunna armar men som ändå har en hel del fett på magen och kring buken. I själva verket är det så att dessa personer har lika mycket fett på ben och armar som de flesta andra, men då de har väldigt lite muskelmassa så ser de ändå smala ut. Den här subgruppen av befolkningen har de senaste åren blivit uppmärksammade även i den vetenskapliga litteraturen där man använder sig utav termen Normal-weight obese syndrome (NWO) (1, 2, 3, 4).

En annan väldigt intressant studie som publicerades för några månader sen visade att sittande i sig ökar risken för att man ska få någon typ av hjärt och kärlsjukdom eller cancer (5). Man tittade inte alltså på mängden fysisk aktivitet utan istället på hur mycket tid som man spenderar sittandes och risken för sjukdom ökade ju mer man satt under dagen oberoende av hur mycket tid man använda till att motionera. Slutsatsen i studien blev att förutom de dagliga rekommendationeran till fysisk aktivitet så ska man säga till folk att undvika för mycket stillasittande.

Grafen visar hur ett stillasittande liv minskar ens livstid. Grafen till vänster visar ökningen för inaktiva personer och grafen till höger personer som är aktiva motsvarande de nuvarande dagliga rekommendationerna.

Grafen visar hur ett stillasittande liv minskar ens livstid. Grafen till vänster visar ökningen för inaktiva personer och grafen till höger personer som är aktiva motsvarande de nuvarande dagliga rekommendationerna.

Jag tänker avsluta det här inlägget med ännu en graf från warm-up artikeln i BJSM om jag tog upp tidigare. Denna grafen visar på risken att dö av hjärt och kärlsjukdom hos personer med diabetes (både typ 1 och typ 2) med hänsyn till deras BMI och deras nivå av fysisk aktivitet.

Risk att dö för personer med diabetes baserat på hur aktiva de är i sin vardag

Risk att dö för personer med diabetes baserat på hur aktiva de är i sin vardag

Summering

Det finns många fördelar med att motionera och röra på sig när man vill gå ner i vikt, men en övertro på dess effekter på vikten har lett till att många mer och mer börjar ifrågasätta hur viktigt motion är både för vikten och för hälsan. Mina förhoppningar med detta inlägg är att folk ska inse vilka fördelar det faktiskt finns med regelbunden motion och att man rör på sig i vardagen.

Jag vill också få fram att bara för att man är normalviktigt så innebär inte det att man inte är i risk för olika metabola sjukdomar. Detta är viktigt att veta för de som är fysisk inaktiva som försöker rättfärdiga detta genom att säga att de ”ändå inte går upp i vikt” eller ”så länge man är smal är det ingen fara”.

Jacob Gudiol
Om Författaren:
Jacob Gudiol är leg. fysioterapeut och civilingenjör utbildad i Lund (- en omtenta). Han håller regelbundet föreläsningar om träningsfysiologi för olika grupper, föreningar och utbildningar, bland annat på sjukgymnastutbildningen i Lund. Han sitter med i styrelsen för idrottsmedicin syd och han är även träningsskribent på SvD och jag skriver artiklar för lite olika träningsmagasin, främst BODY Magazine. Jacob har även Twitter och en personlig blogg på tranastyrka.se
Copyright © traningslara.se (Jacob Gudiol och Nicklas Neuman)
Materialet får skrivas ut och användas för personligt bruk och i skolundervisning i grundskola och gymnasiet. Användning i andra syfte är ej tillåten utan tillstånd från författaren

8 kommentarer till “Fysisk aktivitet och hälsa…

  1. 2
    Richard skrev:   Citera och svara

    Mycket bra artikel!

    Har haft många funderingar över hur viktigt det är att röra sig utöver mitt konditionsidrottande. Mycket av mina studier kan skötas hemifrån så det blir ju tyvärr automatiskt mindre aktiv dag då.

    Mer artiklar inom denna genre vore härligt!

  2. 3
    Daniel skrev:   Citera och svara

    Bra artikel Guddi. Det verkar ju också som det finns en del evidens för att fysisk träning även är bra för den ”mentala hälsan” och kognitiva förmågor, inte sant? Isåfall är det ju ytterligare ett bra argument för att röra på sig.

  3. 5
    Mikael Jansson skrev:   Citera och svara

    Omvänt, Bosse, kan du motionera rätt ordentligt om du äter dåligt och ändå leva kort.

    LCHF:are som menar att motion har liten betydelse syftar nog på dess förmåga att få dig att gå ned i vikt. Det förbrukar helt enkelt inte särskilt mycket energi.

  4. 6
    Guddi skrev: Inläggsförfattare  Citera och svara

    Mikael Jansson: Omvänt, Bosse, kan du motionera rätt ordentligt om du äter dåligt och ändå leva kort.

    Det där är inte omvänt Mikael. Det du skriver är att om man endast fokuserar på en faktor som förbättrar ens hälsa så kommer man troligen inte leva längre än någon som fokuserar på flera faktorer. Ganska självklart inte sant?

    Det Bosse påpekade var att det finns personer som väljer att ignorera en positiv faktor i tro om att den inte spelar någon roll. Han säger inget om att man skulle/måste välja bort någon annan positiv faktor.

  5. 7
    Kerstin skrev:   Citera och svara

    Bra artikel!
    Spännande att det inte heller verkar optimalt att inte sitta alls enligt grafen som visar korrelation mellan sittande och livslängd.

  6. 8
    Michael skrev:   Citera och svara

    Det vore intressant att få höra lite om hur motion påverkar nervsystemet och kroppsliga funktioner och organ. Ska kika litegrann på det i artiklarna om aptit och motion nu.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *