Bokrecension: Löpträna av Håkan Jörgensen

• Mejla till en vän

De senaste månaderna har jag fått en hel del mejl från olika förläggare som undrar om jag vill läsa någon bok som de precis har publicerat. Jag tackar i princip alltid ja förutom när det är uppenbart att det är en bok full med trams. Vanligtvis är inte böckerna så värst bra och jag väljer då att inte skriva någonting om boken. Vem är intresserad av att läsa en massa negativa recensioner hela tiden liksom? :) Det finns ju en del negativa recensioner med här på sidan men då har det varit om böcker där det finns ett litet större intresse.

För någon vecka sedan fick jag en bok skickad till mig med titeln Löpträna – roligare och effektivare skriven av Håkan Jörgensen som jag tänkte skriva lite kort om här då det till skillnad från det mesta jag läst riktat mot nybörjare faktiskt är en bra bok.

Kort om bokens upplägg

Löpträna – roligare och effektivare är utan tvekan skriven för personer som inte kan något om löpning sen tidigare. Det är enväldigt lättläst bok och jag läste igenom hela på ungefär 4 timmar i trädgården.

Boken börjas med ungefär 40 sidor teori där Håkan Jörgensen går igenom allt ifrån träningsutrustning, löparskor, kost, olika typer av löpträning, hur pulsen fungerar vid träning, pulsträning, styrketräning för löpare, underhållsträning och lite annat. Detta är egentligen väldigt stora ämnen för sig själv och i den här boken gås det igenom på 40 sidor där flera av sidorna är täcka av fina bilder.

Nästa del av boken heter ”Gör så här” och där tas det upp en del kring träningsplanering, förslag på program för nybörjare och de lite mer erfarna och en del kring skadeförbyggande, stretching och styrketräning.

Avslutningsvis är det två kortare delar med en liten fördjupning i fysiologi och en del där du får reda på hur du skapar ett eget program för dig själv i olika faser baserat på hur ofta du har tid och träna och vilken nivå du är på i din träning just nu. Just den här biten med träningsplaneringen är det som är helt klart bäst i boken.

Att förenkla utan att det blir fel

Att förenkla något så att nästan vem som helst förstår det man säger är inte lätt. Det är ännu svårare att göra den förenklingen så att det man skriver verkligen fortfarande stämmer är ännu svårare. Med förenkling kommer saker och ting att bli lite fel, så är det. Utmaningen ligger i att förenkla på ett sätt som gör att risken för att personen man ska förklara för gör fel blir minimal.

Personligen tror jag att nyckeln till att lyckas med den typen av förenkling ligger i att man själv har djupa kunskaper inom ämnet. När det gäller de allra flesta böcker idag på marknaden som ges ut av kändisar och liknande tycker jag det är uppenbart att denna kunskap inte finns. Ofta får jag känslan av att personen i fråga själv har lärt sig från förenklingar i andra böcker och nu själv försöker förenkla det vidare. Det blir alltså förenklingar av förenklingar och inte så sällan så blir det som skrivs fel. Och är det inte fel så är det allt som oftast väldigt korkat eller dumt formulerat.

Den här boken är ett lysande undantag från denna regel tycker jag. Det är verkligen inte så att allt är 100 % rätt i boken. Där är vissa delar av teoridelen i boken som inte är helt korrekta. Men det som är viktigt i boken, om hur man tränar löpning, är bra. Särskilt träningsplaneringen i den här boken är väldigt bra. Jag är övertygad om att en person som i princip inte kan någonting om träning kan köpa den här boken, följa det som sägs, och få väldigt bra resultat.

Där finns information om hur man gör ett maxpulstest och sen använder sig av pulsklocka om man vill det. Hur man tar reda på vilken hastighet som är lämplig att använda när man kör intervaller med mera. Själva upplägget på träningen är baserat på samma principer som jag och Nicklas tar upp i vår bok och som används av i princip alla elitkonditionsidrottare i världen. Nämligen en blandning av intensivare intervallpass och långpass på låg intensitet med ganska lite där emellan.

Träningen är också uppbyggd i fyra olika faser om tre månader var där topprestationen kommer i fas 2. Om du har bråttom och ska utföra något lopp redan nu i sommar eller höst så finns det också information om hur man kan förkorta de olika faserna i periodiseringen som läggs fram.

De mindre bra delarna i boken

Det finns egentligen bara en sak som jag tyckte var dålig i den här boken. Detta är den helt uppenbara produktreklam som har smygit sin in i teoridelen där Håkan Jörgensen tar upp kosttillskott. Den här delen är bara på en sida och det som rekommenderas är omega-3, magnesium och kaliumtabletter, proteinpulver och spirulina. När det gäller proteinpulver så är det SELF 3 phase protein som gäller med en liten udda motivering. Det är säkert inget fel på det proteinet men det är ju inte direkt överlägset något annat.

När det gäller spirulina är dock motiveringen alldeles för förfinad. Så här står det i boken:

Spirulina är en alg som jag använder i tablett eller pulverform som ett sorts multivitamintillskott. Enligt vissa är det ett av världens mest intressanta tillskott, och har genom ett flertal vetenskapliga studier visat sig ha en positiv påverkan på vår hälsa. Spirulina:

• Motverkar trötthet
  • Ge mer energi och förbättrad fysisk uthållighet
  • Minskar stress
  • Förbättrar immunförsvaret
  • Förbättrar viktkontrollen

Spirulina är inget tillskott som jag är särskilt påläst om men jag har sökt lite i olika databaser och jag kan ju med stor säkerhet säga att det som inte finns forskning nog för att stödja det som påstås i boken. Där finns några små studier med intressanta resultat men det är inte dessa som har gjort att Spirulina kom med i den här boken. Det är sponsring och köpt reklam.

Faktum är att man inte ens är helt säker på om Spirulina som tillskott alltid är helt säkert och jag kan i alla fall tycka att Håkan kunde ha nämnt det som en liten brasklapp i alla fall. Risken må vara i det närmaste obefintlig och den hittills största litteraturgenomgången om Spirulina konkluderade att det bör vara säkert (1) men jag tycker ändå det är ett ansvar att informera om att de tillskott man lyfter till skyarna också har diskuterats som potentiella risker.

Summering

Framsidan av boken Löpträna - roligare och effektivare

Löpträna – roligare och effektivare av Håkan Jörgensen är en bra bok för nybörjare inom löpning. Typ Göran 35 år som har bestämt sig för att försöka genomföra Göteborgsvarvet om ett år. Träningsplaneringsdelen i boken är som sagt väldigt bra och den är uppbyggd kring en periodisering i olika faser och över lång tid med sakta stegring och tydliga instruktioner hur man förändrar passen när det gäller tid och intensitet.

Om du är en inbiten löpare och läst några mer djupgående böcker tidigare kring löpning tror jag inte att den här boken kommer tillföra något mer till din kunskapsbank. Detsamma gäller om du känner att du vill veta mer kring fysiologin vid löpning.

Om du däremot har tränat en del löpning sen tidigare men aldrig haft någon egentlig struktur på träningen med olika typer av pass kan den här boken också vara bra. Vill du lära dig mycket kring löpning är den nog lite för ytlig men om du bara vill ha tips om hur du kan förbättra dig lite tidsmässigt kan den säkerligen hjälpa dig. Men ignorera biten om kosttillskott.

Info om boken

Titel: Löpträna – roligare och effektivare
Författare: Håkan Jörgensen
Förlag: Hälsoförlaget
ISBN: 9186649485
Pris: 149 kr på adlibris eller 139 kr på bokus

Jacob Gudiol
Om Författaren:
Jacob Gudiol är leg. fysioterapeut och civilingenjör utbildad i Lund (- en omtenta). Han håller regelbundet föreläsningar om träningsfysiologi för olika grupper, föreningar och utbildningar, bland annat på sjukgymnastutbildningen i Lund. Han sitter med i styrelsen för idrottsmedicin syd och han är även träningsskribent på SvD och jag skriver artiklar för lite olika träningsmagasin, främst BODY Magazine. Jacob har även Twitter och en personlig blogg på tranastyrka.se Mer om Jacob..
Copyright © traningslara.se (Jacob Gudiol och Nicklas Neuman)
Materialet får skrivas ut och användas för personligt bruk och i skolundervisning i grundskola och gymnasiet. Användning i andra syfte är ej tillåten utan tillstånd från författaren

11 kommentarer till “Bokrecension: Löpträna av Håkan Jörgensen

1. 1
    Jakob Richloow skrev:   Citera och svara

Bra recension, låter som något jag kan rekommendera vidare till löpsugna vänner. Men först en fråga angående styrketräningsdelen i boken, hur har de lagt upp den? Du skriver ju som sagt att boken är väldigt förenklande, min erfarenhet om böcker om löpning som tar upp ämnet är att de är FÖR förenklade. Lite i stil med ”gör gärna lite utfall efter löprundan eller plankan för att stärka bålen”.

2. 2
    Guddi skrev: Inläggsförfattare  Citera och svara

Motiveringen till varför man ska köra styrketräning är bättre än själva styrkeövningarna.

Man får reda på att styrketräning hjälper löpekonomin (vilket det gör) och minskar skador (vilket det troligen gör) och löptekniken (vilket det gör om man gör det rätt). Så motiveringen varför är väldigt bra.

Själva övningarna som visas är endast kroppsvikt och det är meningen att man ska utföra dem efter vissa av löppassen. Övningsvalet är bra tycker jag. Där står i boken att man gärna kan lägga in ett separat pass för benet med vikter på gymmet. Men då får man inte veta hur man ska utföra övningarna utan hänvisas till att fråga en instruktör på gymmet.

Styrketräningen är också med i själva träningsplaneringen senare i boken med. Så det får ändå fokus, egentligen så mycket fokus som det nog ska ha hos personer som vill bli bra på löpning.

3. 3
    Jesper L skrev:   Citera och svara

Hej!

Jag var inne och tänkte donera, men då jag inte brinner särskilt mycket för att skriva ut mitt kortnummer på nätet, eller har paypal blev det stopp.

Bg, nummer eller liknande så att man kan föra över genom internetbanken hade ju vart perfekt!

Mvh Jesper

4. 4
    sven skrev:   Citera och svara

Jesper L: Hej!

Mvh Jesper

Man kan ju skapa ett e-kort hos sin internetbank. Detta virtuella kort innehåller bara den summa pengar du ”satt in” på e-kortet, och det finns ingen koppling från e-kortet till ditt riktiga kort. Man kan också bara använda e-kortet till en enda betalning, men utöver detta så funkar det exakt som ett VISA-kort. När e-kortet är använt existerar det inte längre, och nästa gång du ska betala via internet så skapar du ett nytt e-kort. Superenkelt och gratis (om man har VISA och internetbank) och framförallt är det helt omöjligt att någon ska kunna sno kortnummret och ta alla stålarna för dig.

5. 5
    Homero skrev:   Citera och svara

Grym recension! Men jag tycker du är lite väl hård med ”produktreklamen i boken” Sånt finns precis överallt och ni gör ju precis samma sak på den här sidan med er sammarbetspartner fairing t.ex. Jag var inne och läste en av era artiklar om kreatin och då länkar ni direkt till fairings kreatin när det (precis som ni skriver om proteinet som rekommenderas i den här boken) finns flera andra precis lika bra val :)

Som sagt, jättebra recension annars men jag störde mig lite på att ni tycker illa om en sak som ni sedan gör själva

6. 6

Där är en stor skillnad. Vi påstår inte att proteinblandningen i Farirings produkter eller proteinet i sig för den delen är bättre än någon annans. När det gäller kreatin så fungera det. Spirulina finns det å andra sida nästan inga belägg för att det är något värt att ta.

Att marknadsföra något som fungerar ser jag inte som några problem. Så länge man är ärlig med vad man kan förvänta sig från produkten.

7. 7
    Homero skrev:   Citera och svara

Jag förstår din poäng, men samtidigt undrar jag lite över erat sammarbete med Fairing. Jag upptäckte den här sidan för ca 1 vecka sedan och har gått igenom 20-talet artiklar. Tycker alla är jätteintressanta! Men i era efterforskningar och i era skrivna artiklar är ni, och ska självklart vara för det mesta ‘neutrala’. Alltså låta resultaten tala och inte låta personliga åsikter eller egna tankar (alltså inte ren fakta) få ha för stor inverkan i artikeln. Hur kan man då välja att vara sammarbetspartner med ett företag som tillverkar produkter som ni skriver om. Jag förstår att ni inte får någon ekonomisk kompensation och att ni kan få ”lite ytterligare information om var och hur olika produkter är tillverkade vilket kan spela roll då alla tillverkare och produktionsformer inte är helt tillförlitliga.”
    Men är det inte som att starta en sida där man recenserar olika partiers politiska åsikter och sedan vara sammarbetspartner med ett visst parti med motiveringen att man får tillgång till mer information. Förstår du hur jag menar? Är man sammarbetspartner med ett företag så förespråkar man det företaget. Även om du säger att inte påstår att deras produkter är bättre än några andras så är det ju den känslan man får när en så seriös sida skyltar med reklam från ett företag.

8. 8

Samarbetet innebär precis det som står. Litar du inte på det som skrivs så kolla upp referenserna själv. Vi förespråkare inte alla Fairings produkter när det kommer till funktion. När det gäller produkter så förespråkar vi ämnen oavsett tillverkar och vi är väldigt tydliga med det med.

Sen skriver vi om en väldig massa saker. Oavsett vem vi samarbetat med inom branschen hälsa och träning så hade vi berört det företagets produkter.

9. 9
    Homero skrev:   Citera och svara

Nja fast det stämmer ju inte riktigt. Hade ni haft ett sammarbete med säg en sida som publicerar vetenskapliga analyser för t.ex snabbare tillgång till de senaste journalerna osv osv hade det ju inte varit samma sak. Skillnaden är när man väljer att sammarbeta med ett företag som säljer en produkt. Om jag läser eran artikel om kreatin där ni sedan länkar till en sida där man kan köpa Fairings kreatin så blir det lite att man som läsare undrar ”Var det här verkligen en artikel skriven med ett vetenskapligt syfte, eller var det bara en cover-up för att plugga Fairings kreatin?”
    Jag såg att det fanns en kommentarspalt under just fliken sammarbetet med Fairing här på sidan och ett par personer som var inne lite på samma spår som mig, så jag tar och lämnar den disskutionen här då det här blev lite off-topic. Men jag hoppas ni tar till er mina tankar iallafall :)
    Jag fortsätter att läsa era artiklar (och spela upp reklamen längst ner på sidorna ;))men med lite mer försiktighet än innan

10. 10

Homero: Nja fast det stämmer ju inte riktigt. Hade ni haft ett sammarbete med säg en sida som publicerar vetenskapliga analyser för t.ex snabbare tillgång till de senaste journalerna osv osv hade det ju inte varit samma sak.

Klart det hade. Vi har fått massor av frågor här om hur vi hittar studier och hur vi får veta hur nya studier publiceras. Vi har även skrivit några inlägg om just det. Så om vi hade samarbetat men någon tjänst av den typen hade säkert någon som du kommit in och beklagat sig då med.

Homero: Om jag läser eran artikel om kreatin där ni sedan länkar till en sida där man kan köpa Fairings kreatin så blir det lite att man som läsare undrar “Var det här verkligen en artikel skriven med ett vetenskapligt syfte, eller var det bara en cover-up för att plugga Fairings kreatin?”

Som sagt. Referenserna finns där för dig själv att läsa om du inte tror på det du läser. Du har ju också valet att totalt strunta i att läsa här.

Sen är vi också väldigt tydliga med att det inte finns någon anledning att tro att det är någon skillnad mellan olika tillverkares kreatin, proteinpulver etc. Så att kalla det en ”plugg” är bara löjligt.

Homero: Jag såg att det fanns en kommentarspalt under just fliken sammarbetet med Fairing här på sidan och ett par personer som var inne lite på samma spår som mig, så jag tar och lämnar den disskutionen här då det här blev lite off-topic. Men jag hoppas ni tar till er mina tankar iallafall :)

Det finns en diskussion efter det inlägget ja och diskussionen har dykt upp flera gånger bland kommentarerna.

Vi får en stor andel av våra besökare från kolozzeum. Förr var den andelen ännu större innan google och facebook tog över mer men det är fortfarande en stor procent. Samtidigt har Fairing ingen kontroll över det vi skriver och om vi vill kan vi mejla Lars som äger Fairing och få information om precis varifrån han köper in tex sin vassle eller liknande.

Det är för oss långt mer värt än några enstaka läsare som ifrågasätter trots att de inte har någonting alls att ifrågasätta eller något exempel alls där de kan visa att jag eller Nicklas inte har återgett det som står i studierna vi refererar till.

11. 11
    Ti skrev:   Citera och svara

Jag skulle absolut vara försiktig med att ta Spirulina som tillskott. För några år sedan fick en av mina kollegor dåliga levervärden. Han åt sunt, drack väldigt sällan alkohol, tränade.

Efter många diskussioner med läkaren framkom det till slut att han varje dag drack en flaska (minns ej längre märket) med ‘hälsojuice’ – en grönaktig, grumlig dryck. När hans läkare läste innehållsförteckningen förbjöd han genast min kollega att dricka något mer av juicen, eftersom den innehöll alldeles för höga halter av Spirulina.

Som tur var normaliserades min kollegas levervärden efter en tid.